ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 11522 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Metallica: Bubeník Lars Ulrich prodal další obraz Basquiata

0 Redakce 17.11.2008

Když si jednou vybudujete velké jméno, zdá se být již celkem nepodstatné, kolikrát vystoupíte před svými příznivci s kontroverzním dílem, které velká část z nich nikdy nepochopí. Jedním z nejzazších příkladů tohoto jevu je i americká kapela Metallica, která přes veškerou kritiku a nedůvěru, které na sebe od poloviny devadesátých let přivolala, dokázala za svou kariéru prodat přes 100 milionů nahrávek.

Jejím členům se díky tomu logicky podařilo splnit jedno z hlavních měřítek finančního úspěchu – začali investovat do předmětů a aktivit, které nejsou k přežití nezbytně nutné. Bubeník Lars Ulrich začal tak třeba před lety dávat dohromady vlastní sbírku obrazů novodobých poválečných umělců dvacátého století. Jeho záliba v expresivních obrazech se silným dramatickým nábojem, výrazných barvách, ale i primitivismu pouličních grafitti s hlubším filozofickým podtextem, ho vedla k zakoupení prací dánského výtvarníka Asgera Jorna, nebo také Američanů Jean-Michela Basquiata a Sama Francise. Svou soukromou kolekci muzikant před zhruba pěti lety poprvé představil také fanouškům ve filmu o Metallice Some Kind Of Monster.

V době globální ekonomické krize, se investice do umění ukázaly jako velmi prozíravé. Ulrichovi stačilo sundat ze zdi ve svém domě a pověsit do newyorské aukční síně Christie‘s obraz americké hvězdy grafitti stylu a neo-expresionismu Jean-Michela Basquiata Untitled (Boxer) /Nepojmenovaný (Boxer)/, a vylepšit si vlastní rozpočet o 12 milionů dolarů – po odečtení milionu a půl, který musel zaplatit na provizích. „Mám velkou víru v trh s uměním. Je to nejspíš poslední oblast, která přinejmenším v případě nejlepšího z nejlepšího, nepůjde stejným směrem jako zbytek ekonomiky… Samozřejmě není to nejvhodnější doba na prodej, ale já jsem vždy rád riskoval,“ prohlásil před novináři The New York Times bubeník, který se současně snažil vyzdvihnout i své šlechetné sběratelské úmysly: „Jako sběratel vnímám sám sebe spíše jako opatrovatel umění, nežli jako jeho majitel… Jsem skutečný šťastlivec, že jsem strávil téměř deset let svého života jako majitel legendárního obrazu Basquiata, a domnívám se, že nastal okamžik dát ho do prodeje, aby se z něho mohl těšit někdo jiný tak jako já celé poslední desetiletí,“ prohlásil muzikant v říjnu, kdy sjednal s aukční síní Christie’s prodej obrazu – „jakožto způsob, jak jej ukázat veřejnosti“.

Na podporu slov Ulricha uveďme skutečnost, že bubeník zmíněnou Basquiatovu práci zapůjčil v roce 2005 retrospektivní výstavě zasvěcené mladému výtvarníkovi, která byla k vidění v Brooklynském muzeu umění, Muzeu moderního umění v Los Angeles a Muzeu výtvarného umění v Houstonu. Obraz Untitled (Boxer), který Basquiat namaloval v roce 1982, šest let před svou smrtí ve věku 27 let, způsobenou předávkováním heroinem, se tehdy stal největším lákadlem pro návštěvníky expozice.

Untitled (Boxer) se na aukci, která se konala minulou středu, 12. listopadu, stal také druhý nejdráž prodaným obrazem Basquiata, poté co se vloni jeho práce Untitled, ztvárňující primitivní postavu s velkýma rukama, vydražila na aukci londýnské aukční síně Sotheby's za cenu 14,6 milionů amerických dolarů.
Samotný Ulrich poprvé prodal dílo Basquiata v roce 2002, kdy jeho obraz s názvem Profit I byl zakoupen za cenu 5,5 milionů dolarů.  Práci výtvarníka, kterého si evidentně oblíbilo vícero rockových hvězd, v červenci za 6,5 milionů dolarů prodala také irská kapela U2. Jedná se obraz Pecho/Oreja, který visel dlouhá léta v dublinském studiu kapely, poté co jej v roce 1989 v jedné newyorské galerii objevil a zakoupil basista skupiny Adam Clayton.

Popularitu výtvarníka potvrzuje nakonec i skutečnost, že filmař Julian Schnabel už v roce 1996 (pouhých osm let po smrti umělce) natočil o Jean-Michelovi životopisný snímek s názvem Basquiat, v kterém hlavní role ztvárnili Jeffrey Wright, David Bowie a Gary Oldman.  

ZLATINA JEŘÁBKOVÁ (foto: Metallica.com)