Portless a Katarína Knechtová: Člověk míní a život mění
0 jsk 22.5.2014Česká skupina Portless a slovenská zpěvačka Katarína Knechtová společně nazpívali ústřední písničku k chystanému filmu. Objeví se v komedii Tomáše Svobody Hodinový manžel a jmenuje se Stmívání. Jejím autorem je kytarista Portless René Rypar, který píše i scénickou hudbu k filmu.
Jeho premiéra je naplánovaná na listopadu letošního roku a v hlavních rolích se představí Bolek Polívka, Eva Holubová, Jitka Čvančarová, Lukáš Latiňák a další. Skladba by se v éteru měla objevit asi za měsíc.
V Portless zpíváš anglicky, ale Stmívání jsi nazpíval česky. Je to pro tebe i po dřívějším nazpívání jiné filmové písničky Máj ještě stále nezvyklé?
Kryštof Michal (zpěvák Portless): Pořád. Tentokrát to navíc bylo trochu jiné, protože Máj měl daný text, zatímco ke Stmívání bylo potřeba ho napsat. Bylo nutné vzít ho z gruntu a šikovně s ním pracovat. Přiznávám, že to pro mě není osahané teritorium, nejsem si v textování v češtině a zpívání tak docela jistý.
Autorem česko-slovenského textu jsi ty sám?
Michal: Zčásti. Napsal jsem nástřel a Katarína Knechtová ho dopsala. Předtím jsem už ale psal český text k písničce Životní ze seriálu Primy Přešlapy. Tohle bylo podruhé v životě, kdy jsem musel vymyslet v češtině text úplně od začátku. Film je v podstatě o tom, že člověk míní a život mění. Pokusil jsem se to do textu dostat, je to jeho ústřední téma. Ve filmu je ale tahle pravda v komediálnější rovině, písnička není prvoplánově veselá.
Hezky k sobě pasují vaše hlasy. Brali jste to v potaz, když jste si vybírali slovenskou zpěvačku?
Michal: Do určité míry ano. Jméno Kataríny padlo ale hned na začátku. Jsme přesvědčeni, že její projev je velmi osobitý. Líbí se nám.
Jaká jména ještě padla?
Michal: Padala spousta jmen, třeba Marika Gombitová. K rozhodnutí oslovit Katarínu jsme se ale dobrali velice rychle.
Kataríno, máš ráda duety?
Knechtová: Vždycky jsem se vyhýbala označení duet, takže je vlastně ráda nemám. Pro mě je zpívání s někým jiným především spoluprací. V minulosti jsem takto spolupracovala například s Michalem Hrůzou, se kterým jsme v určitém období měli podobné osudy a byli jsme spolu na turné. V případě spolupráce s Portless mě oslovila hlavně písnička. Je velice pěkná, proto jsem nabídku přijala.
Máš na kontě hit Moj Bože, což je ústřední písnička z Jakubiskova filmu Bathory. Jaký k ní máš vztah?
Knechtová: Před spoluprací s Portless jsem nazpívala tři písničky k filmům. Kromě Bathory to byl jeden nízkorozpočtový a studentský krátkometrážní. Moj Bože měla jednoznačně největší úspěch. Byla to písnička, která doslova přišla z nebes, protože vznikla v době, kdy jsem chtěla se zpíváním skončit. Na druhou stranu je to skladba, která se mi na dlouhou dobu stala takříkajíc koulí u nohy. Nic jiného totiž od té doby ode mě na koncertech nikdo nechtěl. Bez ohledu na to, jestli další písničky, které jsem nahrála a zpívala, byly lepší.