O důležitosti a podstatě samozřejmého
0 Rémy Martin 15.11.2013Lidská psychika funguje v mnoha zvláštních režimech. Jeden z nich se dá charakterizovat takto: To, co člověku připadá přirozené a jemu vlastní, bere jako samozřejmost. Naopak to, co má chuť řešit a zkoumat, je to, co pro něj není zcela samozřejmé. Například takový magnetismus – přitažlivost tohoto typu lidstvo řešilo takřka neustále, ale přitažlivosti těles samotných, gravitace, si nikdo nevšiml až do příchodu Isaaca Newtona.
Z toho se odvíjí různé možnosti. Často si lidé z tohoto důvodu něčeho zcela zjevného nevšimnou právě proto, že se jedná o naprostou samozřejmost, a tak tedy člověk bádá a přemýšlí paradoxně nad tím, co je povrchnější, možná efektnější a jemu nejasné.
Druhá možnost, jak psychika zpracovává tento fenomén, je dobře vidět v hudbě. Lidé, kteří mají od přírody dokonalé technické dispozice, řeší hudební výraz – jako pro ně nesamozřejmý a dobře viditelný. Naopak, mnoho múzicky nadmíru nadaných lidí řeší techniku jako to podstatné.
Tento paradox je velice dobře vidět na učitelích hudby. Proto například ve Francii a často i v USA je povinností každého studenta během studia vystřídat několik učitelů. Je to cesta k větší objektivitě, kdy je méně pravděpodobné, že učitelé zapomenou svým studentům předat nějakou důležitou informaci, kterou většina z nich považuje za něco zcela přirozeného a jasného.
Zkrátka, každý z nás řeší v životě to nesamozřejmé, a tak mu může to opravdu podstatné a na první pohled zcela zřejmé uniknout.
Další články, recenze a doporučení Rémy Martina naleznete na blogu Remy-Martin.cz nebo na stránce facebook.com/RemyMartinCZ.
Každou sudou středu v 19:00, lichý pátek v 10:00 a sudou sobotu ve 12:00 poslouchejte Vybrané tóny Rémy Martina na rádiu Classic.