ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 4915 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Čas na změnu?

0 Rémy Martin 24.10.2014

Poměrně klidné vody světa klasické hudby v posledních týdnech povážlivě rozhoupal odvážný počin mladého švýcarského dirigenta Baldura Brönnimanna, mimojiné hostujícího dirigenta Symfonického orchestru BBC. Ten sepsal jakési desatero požadavků, v němž nastiňuje, jak by se měly změnit zažité koncertní zvyklosti. To vše za účelem většího zatraktivnění a zpřístupnění klasickohudební scény směrem k veřejnosti, zejména pak ale kvůli jejímu užšímu sepjetí se současným světem.
Brönnimann ve svých pravidlech apeluje na celkové uvolnění atmosféry. V jeho pojetí by se diváci měli v koncertních sálech cítit svobodněji, koncerty by měly být ve svém programu variabilnější a modernější, hudebníci přístupnější a sály by měly být vybaveny tou nejmodernější technikou.
Mezi konkrétními požadavky bychom našli např. ten, že diváci by si s sebou směli přímo do sálu brát nápoje nebo v tichém režimu používat mobilní telefony, ovšem pouze z důvodu možnosti pořizování si záznamu koncertu. Toto právo má podle Brönnimanna každý divák už tím, že si zakoupil vstupenku. Brönnimann ve svých “artikulách” dále požaduje, aby se diváci mohli spontánně vyjadřovat potleskem kdykoliv v průběhu koncertu. „Po nějakých 100 letech, které uplynuly od zavedení pravidla v tichosti si vyslechnout program až do konce (za jeho autora je považován Gustav Mahler), je nejvyšší čas na změnu. Já osobně spontánní projevy publika při hře miluji,“ vysvětluje Brönnimann.
Na hudebníky a pořadatele koncertů apeluje, aby se divákům více otevřeli, aby s nimi více diskutovali, a to jak před, tak v průběhu i po skončení koncertu. Hudebníci i fanoušci klasické hudby jsou v jeho pojetí „na jedné lodi“. Podle Brönnimanna přece obě skupiny nadevše milují hudbu s tím rozdílem, že jedni ji zprostředkovávají a druzí konzumují.
Každý hudební program by podle Brönnimanna měl vždy obsahovat minimálně jednu moderní skladbu, čímž by byla zajištěna kontinuální prezentace současné tvorby. Ta by se tak, jak tomu v praxi často bývá, neskládala pouze do šuplíku. A konečně, koncertní sály by měly využívat nejmodernější dostupnou techniku, jako např. velkoformátové obrazovky, na nichž by byly přenášeny detailní záběry ze hry jednotlivých aktérů koncertu, což by podle Brönnimanna také výrazně zvýšilo atraktivitu klasickohudební scény.
Jak to vidíte vy? Co si myslíte o ambiciózních požadavcích mladého švýcarského dirigenta? A opravdu nazrál čas pro změnu a koncertní sály by se měly více otevřít trendům současného světa?

Další články, recenze a doporučení Rémy Martina naleznete na blogu Remy-Martin.cz nebo na stránce facebook.com/RemyMartinCZ.

Každou sudou středu v 18:00 si vychutnejte pořad Vybrané tóny Rémy Martina na Rádiu Classic Praha.