ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 21780 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Moravský rok na Ecce Homo veteránů ve Šternberku

0 Redakce PLAY.CZ 4.9.2014

Rakouský automobilový klub ÖAC společně se Slezským automobilovým klubem ve Vratislavi uspořádali historicky první motoristické závody Vídeň-Vratislav-Vídeň. Jely se v květnu 1905 a vedly také po kopci protkané trase současného závodu Ecce Homo. A právě do Šternberka za automobilovými veterány pozveme posluchače v posledním letošním přímém přenosu Moravského roku, který provoníme benzínem, dálkami a láskou k motorům. Poslouchejte nás na stanicích Český rozhlas Ostrava a Olomouc v sobotu 6. září od 10 hodin. Provázejí Zora Ježková a Aleš Spurný.

Volba této trasy dnešního Ecce Homo nebyla náhodná, nýbrž velmi uvážlivě vybraná. Tuto cestu používala pravidelně pošta k přepravě dostavníky. Trasa byla také velmi přesně změřena. Jízda roku 1905 se uskutečnila jako propagační akce za účasti mnoha významných činitelů pro stavbu silnic. Měla význam nejen společenský, ale hlavně vojenský. Účastí vysokých vládních úředníků si pořadatel zajistil nejen důstojný průjezd vozidel, ale i jejich vítání, což bylo v té době přímo neuvěřitelné. Soutěž “Vídeň – Vratislav – Vídeň” se jela od 17. do 21. května a byla rozdělena do několika etap.

Úvodní etapa byla rychlostní zkouška, závod na kilometr s pevným startem. Tuto zkoušku vyhrál hrabě Karel Schönborn Buchheim z Vídně. Následovala etapa Vídeň – Olomouc délky 205,1 km. Kontrolní stanoviště bylo v Brně. Rychlost vozů byla stanovena jen na 30 km/h. Pro nejslabší jednoválce byla ale příliš vysoká. Do Olomouce přijelo 26 vozidel s 57 pány a 6 dámami. 18. května 1905 v 5 hodin ráno bylo odstartováno 26 strojů do další etapy s cílem ve Vratislavi. Tato etapa měřila 193,4 km. Součástí této etapy byl první závod do vrchu Ecce Homo.

Na trať Ecce Homo vyjel jako první v kategorii vůz Oldsmobile v 5 hodin 50 minut. Následovaly stroje Peugeot, Opel-Darracq, Oldsmobile, Mauer Union, B-Hollender, Panhard atd. Ve třídě jednoválců byl nejrychlejší vůz Oldsmobile o síle 7 HP (koní), časem 9 minut 43 a 1/5 sekundy. Ve 2. třídě byl nejrychlejší vůz již neexistující vídeňské továrny Bock a Hollender o výkonu 14 HP časem 9 minut a 1/5 sekundy. Ve 3. třídě čtyřválců do 24 HP byl první řidič Hieronymus s vozidlem Spitz 24 HP a časem 6 minut a 15 sekund. Nejzajímavější byla 4. kategorie silných závodních vozidel. První byl dr. Arnold Hildesheimer s vozem Mercedes Simplex 60 HP s časem 4 minuty 57 sekund. Druhé místo vybojoval Franz Quiedenus na voze Bock a Hollender, třetí se strojem Lohner-Porsche dojel hrabě Karel Schönborn, vůz měl motor Daimler typ Mercedes Simplex.

Soutěž pak pokračovala do Vratislavi. V celkové klasifikaci soutěže zvítězil vítěz Ecce Homo dr. Arnold Hildesheimer s Mercedesem. Podle výsledkové listiny, která se dochovala, můžeme konstatovat, že soutěž skončila obrovským úspěchem značky Mercedes, která se ukázala jako nejspolehlivější.

K poslechu posledního letošního přímého přenosu Moravského roku zve také režisér Michal Bureš. Chybět nebude ani soutěž o ceny na telefonním čísle 702 005 001.

Základní údaje o trati:
Délka trati: 4 800 m
Šířka trati: min. 7 m
Výškový rozdíl: 198 m
Průměrné stoupání: 3,9%
Maximální stoupání: 4,3%

Český rozhlas Ostrava naladí posluchači na frekvencích: REGION 99,0 FM * Ostravsko 107,3 FM * Těšínsko 105,3 FM * Opavsko 102,6 FM * Bruntálsko 95,5 FM nebo také na internetových adresách: http://www.rozhlas.cz/iradio/zive_regionalni a www.play.cz/cesky-rozhlas-ostrava.

Poslouchejte ČRo Ostrava online