Výstava na Hradčanech představuje abstraktního Kupku
0 Petr Hašek 30.11.2012Výstava s názvem Kupkovy salony 1899 – 1913 v Salmovském paláci na Hradčanech představuje cestu, kterou se malíř František Kupka na počátku 20. století dopracoval k abstraktní malbě.
Národní galerie v Praze ji připravila ke 100. výročí okamžiku, kdy Kupka v Paříži veřejně prezentoval dvě svá zásadní díla nefigurativního malířství Amorfu – Dvoubarevnou fugu a Amorfu – Teplou chromatiku. Rok 1912 se uvádí jako zrod abstraktního malířství.
Výstavou, která potrvá do 3. března, Národní galerie zahajuje svůj provoz v Salmovském paláci. Vrchol výstavy přichází v klíčovém roce 1912, kdy Kupka vystavil Amorfu – Dvoubarevnou fugu a Amorfu – Teplou chromatiku. Obě zásadní díla malíře, který většinu života strávil ve Francii, se nacházejí na českém území, první vlastní Národní galerie, druhý Museum Kampa.
To se na výstavě podílí i dalšími zápůjčkami, například poprvé zveřejňuje letošní akvizici Kupkových děl. Mezi nimi jsou rané práce na papíře, přípravné kresby k dílům, jež muzeum vlastní. Významný je obraz tančící dívky v zahradě z roku 1906, který později malíře vedl k abstraktnímu projevu. Na výstavu půjčily díla i Centre Pompidou v Paříži nebo Muzeum moderního umění a Guggenheimovo muzeum v New Yorku.
rwi