Tvorbu Jiřího Tomana, znovuobjeveného umělce přiblíží galerie Fotograf
0 jsk 21.6.2023Jiří Toman byl fotograf samouk inspirovaný panoramatickými snímky Josefa Sudka i surrealistickým podhoubím rodných Pardubic.
Jeho estetická citlivost na detaily a struktury nalezené v přírodě evokují tvorbu informelu, série zachycující ženu při hře s ledem se naopak dotýká akčního umění. Jak přesně Toman tvořil? To odtajní pražská galerie Fotograf 27. června v rámci výstavy Jiří Toman: „…a voda stoupá“.
Pardubický rodák Jiří Toman (1924–1972) byl fotografem, ilustrátorem, knižním grafikem, a zároveň autorem animovaných filmů. Ač jeho fotografická pozůstalost zahrnuje překvapivě široké a umělecky zajímavé spektrum děl, je Toman uměnovědci považován za nedoceněného autora, jehož dílo bylo veřejnosti přibližováno až posmrtně. Toman fotografii nikdy nestudoval, zásadním zlomem jeho tvorby však bylo setkání s Josefem Sudkem, jemuž od roku 1945 asistoval s pracemi na Praze panoramatické. Jejich techniky byly odlišné (Sudek fotil rozvážně ze stativu, Toman z ruky), inspirace zejména pro Tomana je však neoddiskutovatelná. Z umělců se stali přátelé, Toman navíc od Sudka dostal panoramatický foťák Kodak Panoram 6×18, na který nějaký čas fotografoval i sám Sudek. Díky tomu vznikly například panoramatické fotky Pardubic nebo negativy polabských horizontů.