Společnost Film Europe přinese do českých kin vítěze festivalu v Cannes
0 Richard Winter 26.5.2016Na nejvýznamnějším filmovém festivalu světa v Cannes byly 22. května uděleny ceny. Tu nejvyšší, Zlatou palmu, si podruhé v kariéře odnesl osmdesátiletý klasik britského sociálního realismu Ken Loach za svůj film Já, Daniel Blake. Společnost Film Europe jej premiérově uvede do kin v rámci říjnového festivalu Be2Can.
Příběh stárnoucího truhláře Daniela Blakea, který se po infarktu ocitne vinou necitlivě nastaveného sociálního systému v obtížně řešitelné životní situaci, si získal porotu vedenou Georgem Millerem směsicí prosté výpovědi a vyhroceného politického apelu. „Jde o překvapivého, nicméně zaslouženého vítěze. Já, Daniel Blake má velmi současné téma, jasné poselství a přitom zůstává velice civilní. Je nám velkou ctí, že ho přineseme do české distribuce“, říká ředitel společnosti Film Europe Ivan Hronec.
Film bude premiérově uvedený v rámci festivalu Be2Can v říjnu 2016, kde bude patřit k vrcholům programu. Dramaturgové Be2Can Aleš Stuchlý a Vít Schmarc k němu dodávají: „Žijeme ve světě, kde film údajně ztrácí svou moc měnit věci k lepšímu. Loach je nesmírně konzistentní ukázkou houževnatosti filmaře, který nikdy boj za spravedlivější společnost nevzdal. Já, Daniel Blake je jeho nejlepší film minimálně od roku 2006. Vyvolá jistě debatu o vztahu umění a politického apelu, ale pro nás patří k pozoruhodným událostem letošního festivalu. Film stejnou měrou relevantní jako působivý.“
Film Europe přiváží z Cannes i další pozoruhodné tituly. Již dříve byl ohlášen horor o smrtící kráse Neon Demon (režie Nicolas Winding Refn), subtilní rodinné drama Po bouři (Hirokazu Koreeda), tradičně velmi kvalitní „sociální detektivka“ bratří Dardennů Neznámá dívka a svérázný horor o probouzení ženské smyslnosti RAW (Julie Ducourneau).
Tuto sestavu obohatilo během festivalu brilantní rumunské drama Sieranevada (Cristi Puiu) o vyhrocené rodinné sešlosti, které reflektuje univerzální problémy post-sovětského bloku. Jeden z nejkontroverznějších snímků canneské soutěže Staying Vertical (Alain Guiraudie), který rozčeřil úvod festivalu šokující otevřeností výpovědi o autorské a otcovské krizi, se objeví příští rok v dubnu na přehlídce Weird Europe.
Skutečným klenotem bude německé komediální drama Toni Erdmann režisérky Maren Ade, které patřilo celý festival k největším favoritům na Zlatou palmu, nakonec se však muselo spokojit s kritickou cenou FIPRESCI. Jednohlasně nadšené recenze, spontánní potlesky během projekcí, rekordní hodnocení 3.7/4 v prestižní kritické tabulce Screen Daily – Toni Erdmann byl prvotřídní senzací festivalu v Cannes. „S velkou radostí ho tak nabídneme českým divákům jako polemiku s rozhodnutím poroty a zároveň jako film, který s nevídanou suverénnosti uzavírá propast mezi takzvaným artovým filmem a filmem přístupným pro široké publikum,“ dodává Ivan Hronec.
Festivalovou premiéru si Toni Erdmann odbyde na letošním festivalu v Karlových Varech, distribuční pak v rámci Be2Can 2016.