Genderovým testem neprošly Hvězdné války a další filmy
0 jsk 7.11.2013Ve Švédsku nedávno uvedli do života nový způsob hodnocení filmů. Odborníci i fanoušci na něj nahlížejí z pohledu genderových stereotypů. Kritika se tak snesla i na tak zásadní a skoro nedotknutelná díla, jakými jsou Pán prstenů, Hvězdné války nebo filmy o Harrym Potterovi.
Aby nějaký snímek získal ocenění „A“, tedy genderově nezávadný, musí projít takzvaným testem Bechdel. V praxi to znamená, že v něm musí vystupovat alespoň dvě dívky, které spolu hovoří o něčem jiném než o mužích.
Název testu pochází od jména americké karikaturistky Alison Bechdelové. Ta představila výše uvedenou myšlenku v jednom ze svých komiksů již v roce 1985. Od té doby byla předmětem mnohdy vášnivých diskuzí jak mezi feministkami, tak mezi filmovými kritiky.
Podle těchto poměrně jednoduchých kritérii patří mezi filmy, které neprošly, například trilogie Pán prstenů, všechny části Hvězdných válek, snímek o vzniku Facebooku The Social Network nebo filmové adaptace příběhů Harryho Pottera.
„Reakce diváků na uvedenou iniciativu je ve Švédsku pozitivní, přičemž pro mnohé fanoušky byla doslova přelomová,“ řekla Ellen Tejleová, ředitelka klubového kina Bio Rio ve Stockholmu, jednoho ze čtyř v zemi, která s novým hodnocením začala a propaguje ho mezi kritiky i diváky. „Živnou půdou pro vznik iniciativy byla skutečnost, že diváci se ve filmech zřídkakdy setkají se superhrdinou nebo profesorem ženského pohlaví, s takovými ženami, které posílají z plátna do světa zásadní či vzrušující výzvy, případně se s nimi v rámci filmového příběhu vypořádávají,“ pokračuje Tejleová. „Označení A je tu proto, aby motivovalo tvůrce filmů dávat větší prostor v rolích hrdinů ženám.“
Aktivita zaujala vedení švédské kabelové televize Viasat Film, která uvedla, že bude hodnocení podle testu Bechdel brát v potaz při stavbě svého programu. 17. listopadu bude proto v rámci programu Superneděle uvádět pouze snímky, které dostaly hodnocení A. Vysílat bude mimo jiné The Hunger Games nebo Železnou lady.
Nová aktivita pro hodnocení filmů má ale samozřejmě i své odpůrce, respektive osobnosti, které takový přístup nepovažují za přínosný. Bloggerka Tanja Bergkvistová napsala: „Jestli chceme, aby filmy byly jiné, je třeba je jiné natáčet, ne je pouze označovat jako genderově nesprávné.“
Švédský filmový kritik Hynek Pallas zase soudí: „Mnoho filmů sice projde testem Bechdel, ale neučiní svět a společnost lepší nebo spravedlivější. Je naopak mnoho filmů, které v tom testu neuspějí, ale jejich přínos pro soužití lidí na tomto světě je fantastický.“ Švédskému filmovému institutu, který iniciativu podporuje, vytýká, že by se jako největší producent na švédském filmovém trhu neměl podílet na nastavování nových pravidel hodnocení filmů.
Výzkumy ze Spojených států nicméně jasně ukazují, že ženy jsou ve filmech skutečně v nevýhodě. Co víc, v tomto ohledu se nic nezměnilo dlouhých šedesát let.
Ve sto nejlepších filmech vyprodukovaných ve Spojených státech v roce 2011 se ženy objevily ve třiatřiceti procentech v důležitých rolích a pouze v jedenácti procentech v rolích hlavních. Vyplývá to z průzkumu kalifornského Centra pro výzkum pozice žen ve filmu a televizi.
Výzkum University v Pensylvánii přišel se zjištěním, že poměr mužů a žen v klíčových rolích v amerických filmech je dva ku jedné. „Hollywood se domnívá, že filmy s muži v hlavních rolích vydělají více. Navíc je zřejmá dominance mužů na postech režisérů, scenáristů a producentů. Proto není překvapivé, že příběhy, které sledujeme v kinech a na televizních obrazovkách, jsou většinou o mužích,“ řekla autorka výzkumu Amy Blakleyová.