ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 18177 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Flétnistka Jana Semerádová zve na anglický dvůr

0 jsk 8.4.2020

Osm let od vydání alba Sólo pro krále se flétnistka a umělecká vedoucí barokního souboru Collegium Marianum Jana Semerádová vrací s podobně koncipovaným albem. Nazvala ho Chaconne pro princeznu.

Po dvoře pruského krále v Postupimi tentokrát zve spolu s vynikajícím cembalistou Erichem Traxlerem na anglický dvůr, na němž se dcera Jiřího II. princezna Anna věnovala hudebnímu vzdělání pod vedením Georga Friedricha Händela. V baroku neodmyslitelně patřilo k výchově dětí v královských rodinách vzdělávání v hudbě a umění. Princezna Anna Oranžská (1709-1759), dcera anglického krále Jiřího II., měla v tomto směru štěstí; v pěti letech se z Hannoveru přestěhovala do Londýna a po jedenáct let rozvíjel její hudební talent mistr nejpovolanější – Georg Friedrich Händel.

Princezna Anna se pod jeho vedením stala vynikající cembalistkou. Nejednu skladbu Händel věnoval přímo princezně (včetně svatební serenaty Parnasso in festa), jiné se pro svou popularitu dočkaly úprav, například od flétnového virtuosa Michela Blaveta. Svatbou a odchodem z Londýna sice Anně skončily hodiny cembala, avšak i na dvoře v nizozemském Haagu princezna zůstala věrná múzám a obklopovala se vynikajícími umělci. Po několik let k nim patřil i houslový virtuos a dvorní kapelník Jean-Marie Leclair. Svou čtvrtou knihu sólových sonát dedikoval přímo princezně a u některých sonát výslovně uvádí „flute allemande“ jako alternativní sólový nástroj.

„Před pár lety jsme na jednom z našich koncertů uvedli se souborem Collegium Marianum program nazvaný Ve službách princezny – hrály se skladby Jeana-Marie Leclaira, který nějaký čas působil u dvora oranžské princezny Anny Hannoverské v Haagu. Leclairova hudba mne odjakživa přitahovala, zvláště její přirozená tanečnost spojená se zjitřenou harmonií, nad níž se klene líbezná melodie. Tehdy jsem se začala zajímat o hudbymilovnou princeznu Annu, nadanou žačku Georga Friedricha Händela a podporovatelku umění. Skrze tuto pozoruhodnou osobnost uzrál nápad spojit Leclairovy sonáty, dedikované Její Jasnosti, s Händelovými skladbami pro cembalo, které mohla hrát jeho královská mecenáška,“ uvedla o dramaturgickém nápadu Jana Semerádová.

(foto: Petra Hajská)