ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 8636 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Bruce Springsteen nepřichází sám. Má Toma Morella

0 jsk 13.1.2014

Několik nových verzí vlastních i cizích hitů, pár starších písniček a řada novinek, to je nové album amerického zpěváka, skladatele a kytaristy Bruce Springsteena. Jmenuje se High Hopes, vychází právě dnes a zahraniční kritika je z něho nadšená.

Springsteen se na něm totiž nezpronevěřil vysoké kvalitě svých desek, která je jim vlastní již od poloviny osmdesátých let. Nezpronevěřil se ani zásadní výpovědi v textech a především představil nového hudebního kámoše, kytaristu Toma Morella.

Toho Morella, který svým nenapodobitelným rukopisem vtiskl v devadesátých letech tvář kapele Rage Against The Machine a později například také Audioslave, kde byl u mikrofonu Chris Cornell. Morello na desce účinkuje ve více než polovině skladeb, v The Ghost Of Tom Joad zpívá dokonce s Bossem (jak Springsteena hudební svět přezdívá) duet.  A Springsteen řekl: „Tom byl mou múzou a celý tenhle projekt posunul do vyšších sfér.“

High Hopes se stalo skvělým zahájením nového hudebního roku. Bylo už ale událostí i konce roku minulého, když se 28. prosince písničky z něho objevily na prodejním serveru Amazon. Stalo se tak bez reklamy, stejně jako to patnáct dnů předtím udělala se svým novým albem Beyoncé, a tak si hned každý myslel, že Springsteen na to jde stejně. Za několik hodin se však manažeři Amazonu omluvili s tím, že šlo o omyl, a album stáhli. To už však v té chvíli čile rotovalo po internetu a začaly se objevovat první recenze na ně. Na prahu ledna se pak znovu objevily názory, že celý ten únik byl přece jenom řízený, protože je málo pravděpodobné, že by tak profesionální organizace, jakou je Amazon, udělala takovou botu.

Změna filozofie

Springsteen riskoval od první chvíle. Původně mělo být High Hopes albem jeho nejlepších nevydaných písniček z poslední dekády. Je totiž známo, že Boss „trpí“ autorskou nadprodukcí a na nové desky zpravidla složí leckdy i několikanásobně více písniček, než je potřeba. Jeho šuplíky jsou tedy plné, pročež by bylo logické, kdyby se je rozhodl vymést.

Nakonec je na desce sedm skladeb, které se v tomto podání na žádnou předešlou desku nevešly, a zbytek jsou novinky.

Již jmenovaná The Ghost Of Tom Joad byla původně otvírákem stejnojmenné desky Bosse z roku 1995. Příběh její nové verze je ale ze života. Kytarista Springteenova doprovodného E-Street Bandu Steve Van Zandt dělá totiž ještě kariéru u filmu a loni v březnu měl natáčení gangsterky Lilyhammer. Boss byl ale na australském turné, a tak poprosil Toma Morella, aby Van Zandta zaskočil.

U společných koncertů to neskončilo. Springsteen řekl, že Morello je schopen hrát jako málokdo na současné hudební scéně a navíc má nápady. Do skladeb vnesl nového ducha, jako parťák byl bezvadný, a tak se rozhodl vzít ho do studia a dát mu na svém osmnáctém studiovém albu High Hopes prostor.

Skladby odjinud

Na desce jsou dvě coververze. Just Like Fire Would je od australské punkrockové skupiny The Saints a Dream Baby Dream od Američanů Suicide. High Hopes nahrál Boss už na minialbum Blood Brothers (2007), ale tam zněla docela jinak. Harry’s Place a The Wall vznikly v době nahrávání alba The Rising (2002), American Skin (41 Shots) napsal v roce 1999 v reakci na policejní vraždu třiadvacetiletého Amadou Dialla z Guineie  a The Ghost Of Tom Joad je – jak bylo řečeno – titulní skladba z jeho stejnojmenné sólové desky z roku 1995.

Přesto je to kolekce, která je znamenitá a pro Bruce Springsteena typická.