Bennewitzovo kvarteto slaví čtvrtstoletí novým albem
0 jsk 16.5.2023Mezinárodně úspěšné a oceňované Bennewitzovo kvarteto oslaví letos na podzim 25 let na hudební scéně. Oslavy odstartují již v předstihu, na konci května vyjde nové album smyčcových kvartetů Josepha Haydna a v červenci se již posedmé představí ve věhlasné londýnské Wigmore Hall.
V nové sezóně se Bennewitzovo kvarteto vrátí na koncertní pódia v Německu a USA. Pražskému publiku bude věnované vystoupení na festivalu Dvořákova Praha a speciální koncert pořádaný Českým spolkem pro komorní hudbu při České filharmonii.
Bennewitzovo kvarteto má za sebou úctyhodnou řádku koncertů v nejvýznamnějších koncertních síních světa (Wigmore Hall, Musikverein Vídeň, Konzerthaus Berlín, Théâtre des Champs-Elysées Paříž, New York, Seoul) a na festivalech jako Salzburger Festspiele, Luzerne Festival či Rheingau Musik Festival. Na mnohých z nich zazněl právě Haydn, kterého mají v lásce a kterému velice sluší jejich transparentní zvuk, lehkost i smysl pro detail. A právě Smyčcové kvartety Op. 17/5, 33/2, 54/2 Josepha Haydna tvoří nové album, které Bennewitzovo kvarteto vydává u Supraphonu v pátek 26. května 2023 na CD i v digitálních formátech.
Člen Bennewitzova kvarteta, houslista Štěpán Ježek, uvedl: „Na svém novém albu se snažíme ukázat určitou část Haydnova kompozičního vývoje. Kvartety op. 17 jsou všeobecně považovány za stále ještě rané dílo. Op. 33 je bodem zlomu. Sám Haydn upozorňuje, že v nich dokázal uplatnit zcela nový kompoziční styl. Op. 54 se již řadí k vrcholným skladbám. Opravdu fascinující ovšem je Haydnova neutuchající chuť experimentovat a hledat stále nové cesty a nová východiska. Kvartet C dur, op. 54/2 není o nic méně novátorský a o nic méně plný ne-klasických kompozičních postupů než kvartet G dur, op. 17/5. Někdy má člověk pocit, že snad Haydn tak tvrdě pracoval na ustálení kompozičních zákonitostí klasicismu jen proto, aby pak mohl sám hudebně těžit z jejich neustálého porušování. Všechny tři kvartety na naší nové nahrávce hrajeme již dlouhou dobu a mohli jsme s nimi tedy dostatečně interpretačně srůst. Právě to je pro nás při výběru skladeb pro nahrávku vždy velmi důležité hledisko.“
(foto: Petra Hajská)