ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 6434 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Nezlob se, ale… Žijeme dobu tvrdého hudebního byznysu

0 Redakce 30.8.2010

Psala se devadesátá  léta a každý, kdo se v hudbě nějakým způsobem zaprodal a byl zato tiskem nebo fanoušky popotahován, dělal vše pro to, aby podezření či dokonce skutečnost samu vyvrátil. Termín „zaprodat se“ nebo „prodat se“ kradl na serióznosti.

Dnes je to jiné. Kapely a zpěváci se rvou o to, aby mohli nazpívat nebo složit písničku pro nějaký koncern či aby jejich tóny poskládané k sobě zněly jako hymna nějakého klubu, případně rovnou reprezentace. Když to nejde takto, přichází ke slovu další způsob získání peněz, tzv. product placement – propagace výrobku přímo v hudebním produktu.

Ve videoklipu k pecce Bad Romance vystupuje Američanka Lady Gaga polonahá, v některých sekvencích i zcela nahá. Klip byl zveřejněn v loňském listopadu a vyvolal senzaci. Na serveru youtube.com měl brzy 85 milionů zhlédnutí. Jeho nejzajímavějším aspektem ale nebyla polonahota zpěvule, nýbrž nepokrytá propagace výrobků Nemiroff, Nintendo Wii a Burberry.

V dřevních rock’n’rollových letech, mám na mysli padesátá, šedesátá a sedmdesátá, byla písnička písničkou a reklamní spot reklamním spotem. Šlo o dvě různé disciplíny, které si nelezly do zelí. V devadesátých letech se ale začaly přibližovat a v letech nultých prolnuly. Jestliže ještě před deseti roky existovala určitá pravidla propagace a zájem interpretů byl reklamy na deskách a ve videoklipech nemít, je dnes všechno jinak. Televizní stanice reklamu v klipu sice rozostří, internet ovšem nikoliv. A právě internet je dnes mocnější médium než televize. Klipy vznikají pro něj.

V tom k písničce Forever vokalisty Chrise Browna (ten, který onehdy seřezal Rihannu tak, že nemohla jít na vyhlášení cen Grammy) se na začátku objeví prostřih na žvýkačku, kterou drží zpěvák v ruce. V refrénu zní: „Double your pleasure, double your fun.“ Náhoda? Kdepak. Ukázalo se, že tento poměrně pitomý videoklip sponzorovala společnost Wrigley v rámci kampaně na žvýkačky Doublemint. Tři měsíce po uvedení klipu šli zástupci koncernu ven s celou pravdou: písnička bude předělaná na televizní reklamu, v níž Brown zpívá o žvýkačce a tančí s ní.

Zpěváků namočených v reklamě je spousta. Justin Timberlake se bratříčkuje s McDonaldem, Beyoncé s Tommym Hilfingerem kvůli parfému True Star, Lady Gaga kamarádí se všemi a naše kapely Vypsaná fixa, Kryštof, Chinaski nebo Wohnout se zase hluboce klaní společnosti T-Mobile, která jim vydala album digitálně, přidala peníze na jeho realizaci i turné a maže jim med kolem pusy. Skupina Kryštof dokonce zakomponovala promo na tohoto operátora do písničky.

Americký zpěvák John Mellencamp říká, že internet zničil hudbu. Baskytarista Manic Street Preachers Nicky Wire minulý týden na trutnovském Open Air Festivalu dodal, že internet zabil rock’n’roll. Nám, posluchačům, nezbývá než doufat, že světové i české talentované persóny občas zapomenou na vidinu snadného zisku a napíší písničku, která nebude nějakým způsobem vykalkulovaná.

Nadále totiž platí,  že hudební dějiny píše mainstream. V budoucnu by proto tato éra mohla být hodnocená jako „doba hudebních děvek“.

Jaroslav Špulák (foto:Dreamstime.com)