ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 12620 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Nezlob se, ale… Prague City Festival dojel na přílišný risk

0 Petr Hašek 18.6.2012

České festivalové nomády zastihla v pátek přinejmenším nepříjemná zpráva. Druhý ročník Prague City Festivalu byl zrušen. Důvod? Nenadálý výpadek finančních prostředků.

„Nenadálý a šokující výpadek zásadního množství důvodně očekávaných finančních prostředků nám znemožnil festival realizovat v plném rozsahu. I přes nadlidskou snahu jsme uspokojující řešení, které by festival v jeho původně plánované podobě zachránilo, nenašli,“ sdělil hlavní pořadatel Borek Jiřík.

Organizátoři zavrhli myšlenku redukovat festival na jeden den a raději odvolali celou akci. Vstupné ze sítí Tickets.de a Eventim bude návštěvníkům vráceno v místě, kde si vstupenku zakoupili. Podrobnosti vrácení vstupného v síti Ticketportal budou podle Jiříka známy v průběhu tohoto týdne. Připomeňme, že Prague City Festival se měl konat 29. a 30. června v Praze na Výstavišti a mezi jeho hlavní hvězdy měli patřit Blink-182, Simple Plan, New Order, Lostprophets, Hadouken!, White Lies a další.

Ambiciózná festival v české metropoli provázela smůla od první chvíle. Loni jako hlavní hvězdu ohlásil Blink-182, kteří ale nakonec zrušili celé evropské turné (neměli ještě nahranou novou desku, takže by turné nemělo valný smysl). Hlavní hvězdou se stali 30 Seconds To Mars, jež ale přímo na Výstavišti předvedli to, jak koncert vypadat nemá.

Jareda Letoa, zpěváka a kytaristu, totiž zastihla hlasová indispozice, a tak na pódiu dělal všechno možné, jen ne zpíval. Diváci byli celkově zklamaní, ale přijali nakonec velkorysou nabídku pořadatelů a Blink-182, že se s touto kapelou uvidí příští rok a ještě si budou moci zakoupit lístek za výhodnějších podmínek.

Festival měl být zrušen už před měsícem

Málokterý pořadatel prozradí, na co jeho festival umřel. Neučiní to alespoň v době, kdy je všechno čerstvé. A tak nezbývá, než se pokusit dobrat důvodů sami.

Mohli bychom třeba vzít za bernou minci hudebním světem putující spekulaci, že Prague City Festival měl být zrušen již před měsícem, ale Jiřík a jeho tým věřili, že když nabídnou v akci lístky v ceně od necelých sedmi set korun za kus, prodej se takzvaně utrhne a dvoudenní fest se uskuteční. Nic takového se ale nestalo, a jestliže Jiřík v březnu tvrdil, že festival má ambici zasáhnout větší množství lidí na mezinárodním poli a postupně se chce dostat až na padesát procent zahraničních návštěvníků, nepovedlo se to.

Je nicméně nadmíru jasné, že za zrušením festivalu je jen a pouze nedostatek financí. Velké zahraniční kapely, stejně tak technický personál a ti důležití, kteří se na festivalech podílejí, si nechávají všechno zaplatit předem. V praxi je příliš nezajímá, že festival je třeba zčásti závislý na počtu prodaných vstupenek, z čehož jasně vysvítá, že uspořádat tak nákladnou akci bez silných sponzorů v podstatě nelze. (Bavíme se o festivalech s hvězdnou účastí.)

Pokud se na Prague City Festival špatně prodávaly lístky (a ony se prodávaly, protože jinak by se v pražských ulicích neobjevily do očí bijící plakáty s akcí „vstupenka za bezmála sedm set na hlavu“), neměl pořadatelský tým na zaplacení záloh a tím pádem byl závislý na sponzorech. Pokud někteří z nich odřekli, byla katastrofa na světě.

Ztráta důvěry fanoušků i kapel

Koncerty kapel jsou mimo jiné tvrdý byznys. Těžko si lze představit, že by takoví Blink-182 českým pořadatelům řekli: „Tak jo, uvidíme, jestli přijdou lidi. Když jo, tak nám to doplatíte na místě.“ Diletantské bylo, že se Jiříkův tým pustil do tak rozsáhlé akce a byl závislý na penězích, jejichž faktická existence měla být jasná až čtrnáct dnů předem.

Na podobném riskování byl ale Prague City Festival postaven od první chvíle: nejprve loňské zrušení vystoupení Blink-182, pak mizerná produkce 30 Seconds To Mars, volání některých diváků po vrácení celého nebo části vstupného, kritika za nepřesvědčivou organizaci a nakonec – jako hřebíček do rakve – risk se sponzorem, který se měl vyjádřit až pár dnů před začátkem akce.

Byť se festival nakonec neuskuteční, nejhůře jsou na tom pořadatelé. Kromě toho, že čelí přirozené zlobě fanoušků, mají také jasno v tom, že jim nikdo nic nedá. To, co investovali do propagace, infrastruktury a dalších důležitých věcí, je fuč.

A fuč je, podle mého názoru, i celý Prague City Festival. Nedovedu si představit, že by se příští rok konal. Ztratil totiž důvěru fanoušků i manažerů velkých zahraničních kapel, kteří si všechny tyhle potíže kolegiálně sdělují.

Zvláštní je, že se zatím nikomu nepodařilo uspořádat v Praze velký festival s dobrou zahraniční účastí. Česká metropole se zdá být pro takovou akci zapovězená.