PRVNÍ DOJEM: Sigur Rós a jejich islandské barvy na Colours Of Ostrava
0 jsk 19.7.2013V areálu Dolních Vítkovic začal ve čtvrtek v podvečer dvanáctý ročník multižánrové hudební přehlídky Colours Of Ostrava. Podle sdělení pořadatelů navštívilo úvodní den čtyřdenní přehlídky hudby z celého světa na dvaadvacet tisíc diváků.
Hlavní hvězdou večera (a podle velikosti písma na plakátech i celého festivalu) byli islandští Sigur Rós. Jejich snivá hudba se ve více než hodinovém setu rozprostřela nad areálem nevídanou silou, přestože ji na první pohled kapela nevystavuje na odiv. Je to spíš série pocitů a atmosfér, ze které přirozeně hovoří příroda rodné země kapely, její příběhy a podobenství. Pěvecké party možná na delší ploše nebyly tak sympatické, jako vytažené prostřednictvím jednotlivých písniček. Faktem ale je, že Sigur Rós publikum umlčeli k pozornému poslechu a nadšenému aplausu na konec svého představení.
Letošní Colours Of Ostrava odstartovala italská reggae zpěvačka Mama Marjas, která si přece jenom asi více rozumí s klubem než velkým pódiem. Dost se na něm ztrácela. Pak došlo na zajímavé spojení britských elektroniků Transglobal Underground a albánské dechovky Fanfara Tirana. Z jejich spolupráce vzešlo album Kabatronics, a písně z něho zněly nad Ostravou. Bylo to jejich teprve třetí společné vystoupení – více dechové než elektronické. Zážitek to ale rozhodně byl.
Mladí Američané The Bots byli dva a hráli syrový bigbít, trochu podobný tomu, co dělají The Black Keys nebo The White Stripes. Neměli ale takovou přesvědčivost.
Ta naopak nechyběla legendární americké postpunkové formaci Girls Against Boys, jejíž drive byl přirozený, syrový a pořádně třaskavý. Bylo to ve čtvrtek jedno z nejlepších vystoupení vůbec.
Švédské dívčí trio Baskery v noci rozprostřelo ve stanu punk spojený s country a jeho melodické linky leckdy braly dech. Alternativní, přesto nadmíru příjemné. Tata Bojs pak vtáhli čtvrteční noc do pátečního rána průřezem svých pecek, které lemovaly jejich pětadvacetiletou dráhu.
První den se na Colours Of Ostrava hrálo živě na šesti pódiích. Na několika dalších se tančilo při reprodukované hudbě a na jedné scéně hrálo brněnské divadlo Husa na provázku Baladu pro banditu.
Snímek z koncertu Sigur Rós.
Foto Šárka Hellerová