Prague City Festival: Nejlepší byli “náhradníci” The Hives
0 Redakce 24.6.2011První ročník nového hudebního festivalu Prague City Festival na pražském Výstavišti přinesl překvapení, splněná očekávání i zklamání. Za překvapení lze považovat hodinový set švédských The Hives, kteří přijeli v roli náhradníků zaneprázdněných Blink-182 a nakonec byli nejzábavnější kapelou dne. Největším zklamáním se naopak stali 30 Seconds To Mars. Určitou omluvou pro jejich neuspořádané vystoupení mohou být zdravotní potíže kytaristy a zpěváka Jareda Leta, ale to nikoho ze zhruba 15.000 platících diváků nemusí zajímat.
Koncert 30 Seconds To Mars sliboval mimořádnou audio-vizuální podívanou, bohatou na světla i projekce, který pomáhal zajišťovat bezmála čtyřicetičlenný technický a produkční personál. Na úvod koncertu to bylo vidět, velké projekční plochy umocňovaly dění na jevišti, takže není divu, že kapelu přivítalo ječení stovek natěšených dívek. Jenže ouha, přestože zazněly pecky jako A Beautiful Lie, The Kill, This Is War nebo Closer to the Edge podpořené světelnou a vizuální show, vystoupení od začátku drhlo. Chápu, že se Jared snažil nemocné hlasivky šetřit co nejvíce, ale těch výzev typu "make some fucking noise" bylo příliš. Dlouhé pauzy mezi skladbami, nekonečné promluvy k publiku, konverzace s vybranými dvojčaty z publika a následný společný zpěv – to vše bylo za hranicí únosnosti, stejně jako zapojení pištících holek pod pódiem do rozpačitého vystoupení.
Když vedle stojící dívka pronesla, že koncert se ji líbí, protože "Jared je tak hezkej…" a kapela v závěru na pódium pozvala desítky fanoušků z prvních řad, což u nás už před rokem udělali UDG, definitivně jsem nad 30 Seconds To Mars zlomil pro čtvrteční večer hůl.
To energičtí The Hives nabídli jiný šálek kávy s ostrou příchutí nefalšovanéh garážového rocku. Na jeviště vtrhli podle očekávání v černobílém oblečení a frontman Howlin' Pelle Amqvist s cylindrem na hlavě stačil výborně zpívat, lézt po konstrukci jeviště a ještě hecovat přítomné diváky. "Jen pojďte blíž, ať si vás můžu dotknout," křičel, jindy zase přiměl tisíce lidí, aby si sedli na zem, a poté na jeho povel vyskočili a křepčili s rukami nad hlavami. Bubeník Chris Dangerous se před vystoupením nechal slyšet, že kapela vezme ztečí Prahu jako Švédové za třicetileté války. Ani moc nepřeháněl.
Na druhé scéně pod střechou v pravém křídle Průmyslového paláce se kolem púlnoci představily další avizované hvězdy, známá americká hiphopová skupina House of Pain s navrátivším se rapperem Everlastem. Formace, která v těchto dnech slaví dvacáté výročí svého vzniku, nabídla pestrý rap pro starší a pokročilé s peckami jako Danny Boy, Danny Boy a podobně. Ve vydýchaném prostoru měli rozhodně lepší zvuk než předchozí Skindred a stali se důstojnou tečkou za hlavním programem.
Ten necelé dvě hodiny po poledni zahájilo na venkovní scéně vystoupení plzeňské skupiny Tleskač. Pořadatelé příchozím na úvod trochu zamotali hlavu, když instruovali ochranku, že vstupenka po odchodu z areálu pozbývá platnosti a bez ohledu na pásky na ruce nebude nikdo v případě odchodu vpušten zpět do areálu. Samotní členové security však naštěstí striktně netrvali na dodržování tohoto nesmyslného nařízení.
Z odpoledního programu, který vyplnil například ska-punk a reggae makedonské skupiny Superhiks, svěží vystoupení vystoupení irsko-amerických Flogging Molly nebo podle očekávání velmi živelní Gogol Bordello, asi nejpříjemněji překvapili rockeři Gaslight Anthem. Čtveřice, která debutovala před čtyřmi lety deskou Sink Or Swim, i v "nehvězdném" odpoledním čase svými chytlavými songy a skvělou komunikací s publikem dokázala, proč se v roce 2008 se stali první kapelou, kterou dal renomovaný hudební časopis Kerrang! na titulní stranu, aniž by o ní dříve napsal jediné slovo. Tuhle kapelu bych si dal příští rok klidně ještě jednou.
Naopak, pokud se něco nezmění se zvukem a výměnou vzduchu v Průmyslovém paláci, vyhnu se asi na dalším ročníku Prague City Festivalu scéně v Průmyslovém paláci, kde na špatné podmínky doplatili Skindread, Hadouken i Support Lesbiens.
23. června, Praha, Výstaviště
Richard Winter