ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 18303 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

XCOM: Enemy Unknown – Návrat tahové strategie

0 Petr Hašek 31.10.2012

Mimozemšťané útočí. Planetu Zemi zachvátila panika. Jenom hrstka odvážných ji může zachránit. Nestačí se pouze bránit, neznámého nepřítele musíte nejdřív poznat a pak zaútočit na jeho slabá místa. Jinak ho z naší planety nikdy nevyženete.

Vývojáři z Firaxis Games chtějí oživit legendu – původní X-COM z roku 1994 (u nás známý také jako UFO) představuje společně s Jagged Alliance 2 vrchol žánru taktické tahové strategie. Vyšel ale v jiné době. První polovina devadesátých léta patřila mimozemšťanům. Zatímco v televizi agenti Mulder a Scullyová pátrali po důkazech o jejich existenci, hráči tajili dech u X-COMu. Obě díla spojovalo napětí z neznáma, které na jednu stranu provokovalo ke zvědavosti, na druhou stranu skrývalo děsivá překvapení. Hranice mezi bezpečím a smrtí se v Aktech X i v Enemy Unknown smrskla na minimální hodnotu – to, co číhá za dveřmi nebo za prvním rohem, vás mohlo v mžiku zabít, nebo naopak ukolébat.

Téměř dvacet let od vydání originálu se ale popkultura výrazně změnila – na pomalé prozkoumávání terénu už není čas a z mimozemšťanů se stali regulérní hrdinové počítačových her, jako třeba v Mass Effectu. Firaxis se pokoušejí o kompromis – snaží se skloubit nostalgii s dravějším akčním podáním. Nový XCOM zůstává tahovou strategií, některé prvky však vývojáři zjednodušili nebo vypustili. To nejdůležitější ale zachovali. Jako velitel projektu XCOM budete spravovat a budovat podzemní základnu, zadávat projekty inženýrům i vědcům, vysílat stíhačky i satelity, a především ovládat skupinu až šesti vojáků na bitevním poli.

Oba dva XCOMy mají kouzelnou moc vyprávět příběh s minimálními prostředky. Novinka sice v dějových sekvencích připomíná slušný katastrofický televizní film, většinu času se ale budete plížit neznámým terénem za doprovodu scénické hudby a mimozemských skřeků. XCOM pobízí vaši fantazii – k na první pohled nezajímavým vojákům a vojandám si brzo vytvoříte vztah, každé zranění a úmrtí vás bude mrzet. V boji proti neznámému a silnému nepříteli se budete muset semknout a pracovat jako tým. Novinka vyměnila tajuplný individuální průzkum za kolektivní systematický pohyb mapou. Pokud postupujete organizovaně ve formaci, s mimozemšťany se celkem snadno vypořádáte, jednotlivci rychle zemřou.

XCOM jako celek funguje, některé maličkosti ho ale brzdí. Tutoriál se sice tváří přehledně, nakonec vás spíš zmate, než aby poradil. Popisy schopností vojáků jsou zavádějící a nepřesné, zbytečně se potácejí v rovině implikací – dokud je nezkusíte, nevíte, co doopravdy dělají. Výběr je ale nevratný.

Umělá inteligence a koncept většiny misí se drží jednoho schématu – nepřátelé pasivně čekají, až se k nim připlížíte, pak začne přestřelka. Eskortovací úkoly a tzv. terorové mise, v nichž zachraňujete civilisty, se snaží stereotyp nabourat. Přesto v XCOMu chybí skutečné obranné situace; vzhledem k mimozemské invazi je to paradoxní.

Firaxis připravili i mód pro více hráčů. Kompetitivní režim postrádá přehlednou a úplnou editaci šestičlenného týmu, map není dostatek a dvouminutový časový interval na jedno kolo taktickému přemýšlení nepřeje. Můžete si sice zahrát i za mimozemské jednotky, kvůli očividné nevyváženosti ale většina hráčů používá velmi podobné složení týmu, založené na vojákovi třídy assault s brokovnicí a neviditelností.

XCOM vrací tahovým strategiím jejich zašlou slávu, díky jednodušším pravidlům může nalákat i nové publikum. Firaxis Games se sice nevyvarovali technických i designérských chyb, na odkaz legendy z roku 1994 ale navázali s vkusem, úctou a citem pro současného hráče.

8,9/10

Honza Švelch

XCOM: ENEMY UNKNOWN
Výrobce: Firaxis Games
Vydavatel: 2K/CENEGA
Platforma: PS3 (testovaná), PC, XBOX 360
Jazyk: anglicky, na PC s českými titulky