Killer Is Dead: Japonský James Bond
0 Honza Švelch 2.9.2013Mondo Zappa je státní zaměstnanec s povolením zabíjet a slabostí pro ženy. Dokáže splnit všechny pracovní povinnosti, aniž by se z té vší smrti zbláznil?
Killer Is Dead je surrealistická hra, ve které vedle sebe existují upíři, jednorožci, oživlé lokomotivy a roboti z temné strany Měsíce. Japonský designér Suda 51 svou fantazii nijak neomezoval – název hry převzal z desky The Smiths, hlavního hrdinu pojmenoval po svém oblíbeném hudebníkovi Franku Zappovi, inspiroval se i u Jamese Bonda. Mondo Zappa v duchu agenta 007 vyznává motto: „Miluj a zabíjej.“
Novinka od Grasshopper Manufacture žánrově připomíná jejich předchozí tituly No More Heroes a Lollipop Chainsaw. Je to klasická akční mlátička, která klade důraz na bosse – závěrečná monstra, jejichž zdolání spočívá v odhalení slabých míst nebo jiného skrytého mechanismu. Killer Is Dead neoplývá komplexním bojovým systémem, hlavními prvky jsou správné načasování útoků a blokování. Na střední obtížnost vám hra nebude dělat žádné velké potíže, každá kapitola je však vždy na závěr ohodnocena. Nejlepší známky už trénink a trpělivost vyžadují, za odměnu pak dostanete bonusové předměty.
Příběh Killer Is Dead je jednoduchý. Mondo pracuje pro popravčí úřad, jenž na zakázku potírá nebezpečné zmutované zločince. Jeden z úkolu se ale dotýká minulosti hlavního hrdiny a spustí sled událostí, které prověří jeho duševní zdraví. Důležitější roli než samotný děj ale hraje svět Killer Is Dead. Magický realismus se tu střetává s existencialismem, ale i s lehce erotickým okukováním a sváděním žen. Fiktivní vesmír se skládá z mnoha nesouvislých střípků, které zcela samozřejmě popisují fantasmagorická pravidla života. Měsíc je obydlený, sluch lze ukrást a uvěznit do gramofonu a amputované končetiny můžete nahradit kybernetickou protézou, jež má více funkcí než švýcarský nůž. Výsledek sice nedává žádný smysl, ale působí neokoukaně a prostorně, přestože ve hře osobně navštívíte jen několik koridorových levelů. Hra plyne a kromě úvodního tutoriálu vás nenudí zbytečným vysvětlováním.
Vizuální ztvárnění sází na komiksovou stylizaci využívající cel shading. Vývojářům se tak daří elegantně maskovat nedostatky enginu a všechny ty dokonale rovné podlahy. Jako většina her od Grasshopper Manufacture i Killer Is Dead se potýká s neposlušnou kamerou, kterou lze v určitých situacích jen stěží otočit tak, abyste viděli své protivníky.
Velkou kontroverzi v puritánském anglosaském prostředí vyvolaly milostné minihry, při nichž musíte zírat ženám do výstřihu. Všechny dámské partie jsou ztvárněny relativně cudně, i když trochu neohrabaně, a nikdy neuvidíte víc než spodní prádlo. Killer Is Dead ale bohužel redukuje milostný vztah na výměnu dárků, sex a další výměnu dárků. Mondovy přítelkyně tak bohužel připomínají luxusní prostitutky, kterým musíte platit. Jedinou výjimkou je zdravotnice Scarlett, jež místo darů vyžaduje po hráči předvádění bojových dovedností ve speciální aréně.
Killer Is Dead nijak neposouvá hranice herního designu, v jádru je to obyčejná mlátička držící se zaběhlých žánrových konvencí. Dokáže ale zaujmout svým pomateným světem a postavami, které si žijí po svém a nebojí se připustit si svou fiktivní herní existenci.
KILLER IS DEAD Výrobce: Grasshopper Manufacture Vydavatel: Deep Silver/Cenega Platforma: PS3 (testovaná), Xbox 360 Jazyk: anglicky |
8,4/10 Honza Švelch |