ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 29821 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Hitman: Absolution – Plížící se zklamání

0 Petr Hašek 3.12.2012

Agent 47 je legenda. Mistr kreativních vražd a převleků ale přišel o práci. Na útěku před bývalým zaměstnavatelem a policií si najde čas na svoje řemeslo jen zřídka. Hitman a vy s ním se budete hlavně plížit a plížit.

Absolution vybočuje z tradice her o agentovi 47. Dánské studio IO Interactive se snaží vyprávět příběh, bohužel na úkor otevřených svobodných misí, které sérii proslavily. Nový Hitman vás víc než často nutí prolézat úzkými koridory s minimální možností volby. Vývojáři změnili k horšímu i systém převleků a ukládání herní pozice. Absolution je zlomyslný test hráčovy trpělivosti.

Děj se nese v duchu béčkových exploatačních filmů. Scenáristé se snaží napodobit dvojici Tarantino/Rodriguez, chybí jim však jejich ironie a nadhled. Hra si libuje ve zbytečné brutalitě a sexuálních úchylkách. Zatímco filmové scény působí křečovitě, dialogy v herních sekvencích jsou mnohem zábavnější – neskrývají svou přihlouplost a snaží se vás rozesmát absurdními replikami. Při neustálém vyčkávání ve stínech se proto úplně nenudíte. Samotný příběh vás pouze oddaluje od předvídatelného rozuzlení. Absolution neumí za postup hrou odměnit – vytoužené lákadlo před vámi vždy na poslední chvíli unikne a vy se nanovo musíte prodírat nudnými stealth pasážemi.

Agent 47 zažívá i veselejší chvilky. Několik málo opravdu otevřených misí, ve kterých můžete svůj cíl zabít mnoha postupy, ve vás vzbudí hráčské nadšení. Příprava „nešťastných“ náhod – např. elektrického plotu, padající diskokoule, vybuchujícího sporáku – patří k nejzábavnějším herním momentům celého letošního roku. Dává vám možnost škodolibě připravovat a pak pozorovat, jakými všemi způsoby může váš virtuální cíl zemřít. Tyhle povedené chvilky ale vzápětí střídá tuctové plížení se lineárními koridory. Absence skutečného ukládání vám zbytečně otlouká o hlavu jakoukoli chybičku – pokud chcete misi dokončit se slušným skóre, musíte vše donekonečna opakovat.

Systém obtížností příliš nefunguje. Celá hra je kalibrována na stupeň normál. Vyšší úrovně nejen Hitmanovi ubírají různé schopnosti, navíc také duplikují stráže na důležitých místech. Často tak nejde o opravdové ztížení, ale o pouhé zdržování. Místo jedné cihly musíte hodit dvě, abyste na ně nalákaly ne jednoho, ale dva strážníky. Absolution vás navíc nutí hrát plíživým stylem, otevřené přestřelky snižují skóre, a jsou časově mnohem náročnější – jakmile se štěstím vystřílíte celou mapu, přiženou se ještě posily. Kvůli nedokonalému technickému zpracování překážek vás nepřátelé mohou trefit, i když to není opticky vůbec možné. Na vyšších obtížnostech vás ale pár takových ran stojí život.

Agent 47 býval mistr převleků. Přestrojení v Absolution mají ale kvůli novým pravidlům velmi omezené využití. Kdokoliv stejně oblečený vás brzy prokoukne. Vzhledem k tomu, že mapy obydlují vcelku homogenní populace záporňáků (policajti, mafiáni), jsou jejich kostýmy vlastně k ničemu. Pomocí tzv. „instinktu“ sice můžete odhalení pozdržet, i tak vás ale hra nutí do klasického plížení. IO Interactive bohužel šetří opravdu využitelnými jedinečnými obleky (kuchař, holič, drogový dealer). Právě tato přestrojení ale dávají hráčovi svobodu naplánovat si nájemnou vraždu do detailu.

Frustrující kampaň částečně zachraňuje mód kontraktů (Contracts). Editor vám umožňuje zadat svou vlastní nájemnou vraždu a sdílet ji s komunitou. Na mapách z příběhové linie hry vyberete cíl, způsob zabití, přestrojení i místo úniku. Ostatní se snaží vaším podmínkám vyhovět a sbírají body za každou splněnou položku. Kontrakty abstrahují to nejlepší z Absolution: svobodné a kreativní zabíjení. Variabilita možných zadání je zatím ale bohužel omezena nízkým počtem map.

IO Interactive během vývoje ztratili ponětí o tom, jaká část jejich her je zábavná. Absolution zabilo svůj vlastní potenciál a zahrabalo ho pod hodiny nezáživného plížení.

6,6/10

Honza Švelch

HITMAN: ABSOLUTION
Výrobce: IO Interactive
Vydavatel: Square Enix/CENEGA
Platforma: PS3 (testovaná), PC, XBOX 360
Jazyk: anglicky