Gameplay 8: Skyrim, orkové a chyby
0 Redakce 5.12.2011…ve kterém procestujete promrzlý světadíl, bezejmenný kouzelník zastaví invazi orků a chyby podpoří prodejnost videoher
Update
Nintendo zaplatilo Justinu Bieberovi, aby ve svém vánočním singlu s Mariah Carey nakupoval přenosnou konzoli Nintendo 3DS.
Americký prezidentský kandidát Herman Cain v minulosti použil daňový plán ze hry Sim City. Při svém odstoupení z kampaně citoval Pokémony.
Nizozemská protipirátská organizace BREIN půjde k soudu kvůli porušení autorských práv. Píseň doprovázející její protipirátská varování na DVD totiž použila bez svolení autora.
Aktuální telefonní anketa zjistila, že většina obyvatel USA používá internet pro rozptýlení. Z 2 260 respondentů starších 18 let se na internetu baví 58 %, odečteme-li příležitostné uživatele, stoupne tento podíl až na 74 %.
THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM: Svoboda pohybu, kování a dalších lidských kratochvílí
Výrobce: Bethesda Game Studios
Vydavatel: Bethesda/CENEGA
Platforma: PS3 (testovaná), PC, XBOX 360
Jazyk: anglicky
Probuďte se do ledového kraje Skyrim, kde se po mnoha staletích znovu objevili draci… a vydejte se vlastní cestou. Jste sice vyvolený hrdina, který má lid zachránit před řáděním draků, nikomu ale nebude vadit, když si ve svém domě zřídíte alchymistickou živnost a své poslání odložíte na neurčito.
Legendární hra na hrdiny Dungeons & Dragons (1974) stála u vzniku počítačových RPG – hity jako Baldur’s Gate nebo Neverwinter Nights používaly dokonce licencovaná pravidla D&D. Málokterá videohra však nabízí takovou komplexnost jako papírová hra na hrdiny. Zatímco hry od BioWare se soustředí na příběh a hraní rolí, pětídílná série od Bethesdy sází na rozlelhý otevřený svět a systém vyrábění vlastních zbraní, brnění a doplňků. Skyrim se tohoto směru také drží, pro větší svobodu hraní vývojáři zrušili i systém povolání.
Skyrim vás hned na začátku ohromí svou monumentálností – hory se tyčí až do mraků a z nich se na vás snese veliký drak. Krajina je širá a členitá – dokáže střídat vegetaci a s ní celkovou atmosféru, aniž by ztratila svůj severský ráz. V jednu chvíli můžete v rozmrzlých nižínách lovit kraby a o čtvrt hodiny později si budete razit cestu vánicí na větrném vrcholku jednoho z mnoha pohoří. Přecházení mezi jednotlivými úkoly tu není vůbec na obtíž. Bezcílné toulání ve Skyrimu se podobá procházce virtuálním národním parkem.
Ostatní části hry za ztvárněním fikčního světa zaostávají. Boj je přímočarý a zábavný, bohužel většina taktik spočívá v hledání slabých míst umělé inteligence – třeba obra dostanete na chození kolem většího balvanu. Draci vypadají ve vzduchu majestátně, souboj s nimi je však spíš nádeničina než zábava. Dokud si totiž nesednou na zem, nemáte proti nim téměř žádnou šanci.
Bethesda prakticky vypouští tzv. hraní rolí. Ačkoliv si prvních pár hodin budete moci vybírat, co řeknete při konverzaci s ostatními postavami, postupně tyto možnosti ubývají. Nečekaně velké množství dialogů vás omezuje pouze na jednu repliku. Kromě toho chybí pocit růstu ve fikčním světě – můžete se stát vůdcem klanu nájemných bojovníků, ale kolemjdoucí vás pořád budou oslovovat jako nováčka, který do klanu teprve vstoupil.
Překvapí vás i zvláštní nekonzistence realistického pojetí hry. Vaši společníci jsou vlastně nesmrtelní, pokud je omylem nezabijete sami. Obchodníci mají silně omezené zdroje financí, většinu nalezených pokladů proto ani nemáte kde zpeněžit.
Skyrim se však díky působivému fikčnímu světu dokáže přes tyto nedostatky přenést. Po pár dnech strávených v zamrzlém severském kraji je už ani nebudete vnímat jako chyby, ale jako rozmary skyrimské samosprávy. Kouzlo, které vše drží pohromadě, se ale může snadno rozplynout, když se do hry pustíte příliš po hlavě. Otevřený svět Skyrimu se snadno zvrhne v nevratný chaos (např. když začnete zabíjet všechno, co se hýbe).
Bethesda proslula množstvím bugů a glitchů ve svých hrách, a ani tentokrát neudělala výjimku. Kdo si chce Skyrim opravdu užít, musí k němu přistupovat jako k nestabilnímu ekosystému, kde jeden nešťastný čin může vést ke globální katastrofě. Budete potřebovat hodně trpělivosti. Ale vyplatí se.
9,1
ORCS MUST DIE!: Zelená genocida
Výrobce: Robot Entertainment
Vydavatel: Microsoft Studios
Platforma: PC (testovaná), XBOX 360 (XBLA)
Jazyk: anglicky
Minulé pondělí jsme v Gameplayi psali o tom, jak hráči odmítají novoty a radši se vrací ke „starým dobrým“ osvědčeným hrám a stylům. Když tedy vyjde originální hra a setká se s úspěchem, dá se to označit za událost.
Orcs Must Die! kombinuje žánr tower defense, kde hordám nepřátel bráníte v dobytí určitého místa (v tomto případě bran do našeho světa), a akci z pohledu třetí osoby. Vaše postava je bezejmenný bojový mág – poslední přeživší řádu, jehož posláním bylo střežit brány před orky.
A protože nejlepší obrana je útok, budete mít v arzenálu zhruba dvě desítky pastí: od klasických ostnů vyjíždějících ze země přes žhavé uhlíky a šipky střílející ze zdi, až po automatické balisty. K boji budete moci povolat strážce (lukostřelce a paladiny). Hrdina sám si může vybrat, jestli vetřelce zmasakruje kuší, mečem nebo kouzly.
Kampaň je docela dlouhá (na to, že celá hra stojí 11 euro): orků, ogrů, koboldů, gnollů a pekelných netopýrů pobijete bez přehánění tisíce. Přemíru brutality ale zjemňuje pohádková grafika, jakoby převzatá z RPG Torchlight. Situaci odlehčují i hrdinovy hlášky ze staré školy. U některých se pobavíte, jiné jsou ale už příliš ohrané (stá variace na „být či nebýt“). Umírající orkové útrpně naříkají („Chci domů!“), až je vám jich líto. Když se jich na vás ale řítí dvě stovky v jedné hromadě a každý z nich něco huláká, je tomu těžko rozumět, a vy je můžete zabíjet bez výčitek. Hudba (přísahám, že v té instrumentálce občas slyším „fresh meat, fresh meat“) se dost opakuje. To ale zjistíte, až když si ji večer před spaním budete zpívat.
Orcs Must Die! nabízí hodiny neokoukané zábavy – tři obtížnosti, desítky kombinací pastí a různé strategie. Zapálení metahráči se navíc mohou předhánět o titul největšího devastátora orků v online žebříčcích. A nevýhody? Připravte si k ruce aspoň jednu náhradní myš, až tu starou uklikáte k smrti.
8,2
Anti-alias: Glitchem ke slávě
Bugy a glitche (zjednodušeně řečeno chyby v kódu hry) nemusí vývojářům vždy uškodit. Je to vlastně reklama – servery o počítačových hrách své čtenáře často informují o takových chybách. A to, že výrobce oznámí záplatu neboli patch, je hned další zpráva. Velké množství bugů a patchů může titulu zajistit nepřetržité mediální pokrytí.
Vývojářův vysněný glitch musí splňovat určitá kritéria. Chyba by měla být pokud možno neškodná – nesmí bránit v dohrání hry. To hráče jenom naštve. Sice o glitchi někomu bude vyprávět, ale ten si hru nekoupí. Častým příkladem jsou neodemknutelné dveře a mizející předměty (viz Fallout 3).
Aby se o chybě pořádně mluvilo, musí být vizuálně zajímavá. Je jedno, jestli jsou to zrovna létající mamuti ze Skyrimu, ženy s koňskou hlavou z Red Dead Redemption nebo slavný pokémon MissingNO ze hry Pokémon Red & Blue, který připomíná nepovedený čárový kód. Pokud to lze vyvěsit na YouTube, má vývojář vyhráno.
Hledání glitchů může přerůst ve společenskou zábavu. Kdo jich zdokumentuje a najde víc, tomu stoupne herní reputace. Ostatní hráči se pak snaží chybové situace rekonstrouvat i ve své verzi hry. Přestože objevení MissingNO mohlo způsobit poškození vašich pozic, nikdo na to nedbal.
Současným králem glitchů je Skyrim. Kromě poletujících čtvernožců v něm najdete zajíce plavající proti proudu nebo mrtvoly na svatbě. Bethesda ani neplánuje tyto zábavné chyby opravovat. „Kdyby kvůli patchi byla hra nudnější, tak tam bug raději necháme,“ řekl designér hry Todd Howard. I glitche můžou hru prodat.
Připravili: ŠVELCH BROS a Pavel Charbuský (Orcs Must Die!)