Gameplay 3: Might and Magic: Heroes VI, Costume Quest a otevřený dopis potvorám
0 Redakce 31.10.2011…ve kterém se fantastické armády znovu utkají na kostičkovaném bitevním poli, brácha a ségra se vydají na halloweenskou odyseu za ztraceným cukrovím a monstra dostanou depeši od nespokojeného zákazníka
Update
Letošní výpadek sítě PlayStation Network paradoxně prospěl jejímu provozovateli. Podle oficiálního vyjádření zisky Sony vzrostly o 14 %. Hackerský útok prý probudil do té doby netečné uživatele.
Nintendo prožívá jedno z nejhorších období za celou 122letou historii. Podle finančních poradců je to prý ideální situace, abyste nakoupili akcie japonské firmy. Jen aby Nintendo nakonec nezkrachovalo.
Halloween zachvátil i simulátory vlaků. Nové DLC pro Railworks 3 má příznačné pojmenování Trains Vs Zombies. Vaším úkolem bude dovézt přeživší do bunkru, zatímco zombíci budou po vzoru indiánů vytrhávat koleje ze země.
Zpěvák deathmetalových Cannibal Corpse a zapálený hráč World of Warcraft na kameru vyjádřil svůj jednoznačný postoj k virtuálnímu konfliktu Aliance a Hordy. Slušně řečeno se má jít Aliance bodnout, hlavně prý ti emo elfové.
MIGHT AND MAGIC: HEROES VI
Zpět do sedla v čele armád
Výrobce: Black Hole
Vydavatel: Ubisoft
Platforma: PC
Jazyk: anglicky s českými titulky
I sváteční hráči vám odsouhlasí, že Heroes jsou legenda a kdo ji nehrál, ji alespoň viděl na návštěvě u kamaráda. Stejně tak se většina shodne na tom, že trojka z roku 1999 byla jednoduše „the best“. Čtyřka se na svět dostala jen ze setrvačnosti. Pokus vydojit z úspěšné frančízy poslední kapičku nevyšel a přivedl tehdejšího vydavatele 3DO k bankrotu. Pátému dílu (už z dílny Ubisoftu) se podařilo návratem ke kořenům oživit alespoň část bývalé slávy.
Poslední „herojové“ pokračují, alespoň rámcově, ve stylu, který vytyčila pětka. Kampaní vás stále provází na poměry žánru zajímavý příběh vyprávěný skrz filmové sekvence, dlouhé tak akorát, aby vás nezačaly nudit a zároveň stihly vyložit hlavní dějovou linii.
Velkou proměnou neprošel ani herní svět, alespoň z hlediska „mapy dobrodružství“. Pořád se po ní prohání ten známý hrdina na svém oři. Města navenek parádně kopírují vnitřní změny, ať už jde o hradby, nebo nové budovy. Zmizela ale obrazovka samotného vnitřku města a nahradilo ji vyskakovací okno s několika záložkami. Vývojáři výrazně zjednodušili systém surovin − už jsou jen čtyři, ale o to vzácnější.
V neskutečně dlouhé kampani si vyzkoušíte celkem pět frakcí. Herní doba Heroes VI se dá bez velkého přehánění odhadnout na 200 hodin − v dnešní době něco neobvyklého a příjemného. Ubylo sice frakcí i jednotek, na oplátku ale do rukou dostanete mnoho speciálních schopností. Každá jednotka je teď unikátní a v armádě má nenahraditelnou pozici. Strany se od sebe liší také charakteristickými schopnostmi, které částečně určují taktiku boje. Při plnění úkolů se můžete rozhodovat, zda se vydáte cestou krve či slz. Velkou změnou prošel samotný vývoj vašeho vojevůdce – v nových komplexních stromech talentů si vybere každý.
K dokonalosti brání Heroes VI několik nedostatků. Jedním z nich je „nutnost“ hrát v režimu online, protože offline jsou některé důležité prvky hry zamčené (např. startovní bonusy nebo vylepšování speciálních dynastických zbraní). Nejvíc hře ale škodí český překlad, který odpovídá úrovni žáka druhé třídy základní školy neposkvrněného fantasy světem. S očividnými nepřesnostmi v překladu se časem poperete, příšerně přeložené názvy jednotek ve vás vyvolají pouze dvě reakce – vztek nebo hysterický smích. Jak se vám líbí pojmenování Nebesan, Plemenná matka či Tkadlena osudu? Pokud budete mít možnost nainstalovat si hru bez českého překladu, neváhejte.
Těch několik nedostatků ovšem nemění nic na faktu, že Might and Magic Heroes VI je čestný nástupce nejen pátého, ale i třetího dílu. V říši tahových strategií pro tento rok noví hrdinové vládnou, a to i díky malé konkurenci.
8,0/10
COSTUME QUEST
Boj o sladkosti začíná
Výrobce: Double Fine
Vydavatel: THQ
Platforma: PC (testovaná), XBOX 360, PS3
Jazyk: anglicky
Vydlabejte dýně, na hlavu si naraďte krabici od klobouku a vzhůru na koledu. Sourozenci Reynold (kluk) a Wren (holka) se celý rok těšili na Halloween a konečně se dočkali. Jenže o cukrátka usilují i zlí zelení skřeti. Sotva objevíte sílu halloweenských obleků, budete bojovat do posledního bonbónu.
Costume Quest je jednou z mála her designéra Tima Schafera (autor Psychonauts a adventury Grim Fandango inspirované pro změnu mexickým dnem mrtvých), které mají opravdu pevné základy. Double Fine si totiž půjčili kompletní systém tradičních japonských RPG a navlékli ho do legračního kostýmu. Výsledný hybrid nepostrádá vtipné hlášky, ani solidní taktické souboje.
Příběhem dětí z amerického předměstí, které při koledování zaklepaly na špatný dům, projedete až na konec za jeden delší podzimní večer (přibližně pět hodin), a skoro pořád se budete bavit. Souboje se skřety vyžadují trochu taktického přemýšlení a s pomocí různých kostýmů můžete střídat i bojové styly – rytíř a socha svobody jsou pomalá a odolná dvojice, robot a astronaut toho vydrží méně, ale o to mají nebezpečnější speciální schopnosti.
Jednotnou měnou Costume Questu jsou sladkosti, najdete je téměř všude. Stačí, abyste do něčeho (popelnice, dýně nebo kupy shrabaného listí) praštili, a už se na vás sypou lízátka a další cukrovinky. Double Fine do světa vysílají nebezpečné poselství, snad si z hlavních hrdinů nebudou brát dětští hráči příklad. Příběh je ale nakonec výchovný a vyhraje v něm sourozenecká láska.
Tim Schafer po dlouhé době vytvořil hru, kterou lze bez vztekání dohrát až do konce. Costume Questu by ale paradoxně prospělo, kdyby byl ještě kratší, nebo alespoň méně schematický. Chodit od dveří ke dveřím a volat „Trick or Treat!“, dokud nenavštívíte úplně všechny domy v sousedství, vás brzo omrzí. Není potřeba simulovat život koledníka i s nudnými detaily.
7,3/10
Anti-alias
Otevřený dopis potvorám
Drahá monstra! Předem svého dopisu bych vám chtěl poděkovat za ty krásné chvíle, které jsem s vámi strávil při hraní počítačových her. Mám na vás ale jednu prosbu. Mohli byste být trochu monstróznější? Tím nemyslím tužší (ano, teď se, démoni z Dark Souls, koukám na vás), ale strašidelnější, podivnější, strašidelnější a nepochopitelnější. Neeuklidovská, jak říkal strejda Lovecraft. Většinu z vás dřív nebo později skolím potom, co najdu vaše achilovky a naučím se vyhýbat vašim speciálním útokům. Připadám si při tom ale jako zoolog než jako člověk oněmělý úžasem z nepozemské obludnosti.
Chci víc překvapení. Třeba vy, zrůdy z Amnesia: The Dark Descent, jste mě potěšily – a právě proto, že jsem vás nikdy nezahlídl, protože jakmile jsem vás uslyšel, bezhlavě jsem utíkal (teď jsem se podíval na Internet, jak vypadáte, a jste fakt fešáci, o tom žádná). Anebo mě pobavte, jako ty, mrtvý ještěre z legendární Monster Party na NES. Přijít k bossovi a zjistit, že už je dávno po něm, je fakt legrace. Doufám, že si má slova vezmete k srdci. Jinak se mějte odpudivě a přeju všechno nejlepší k Halloweenu.
Připravili: ŠVELCH BROS a Pavel Charbuský (Might and Magic: Heroes VI)