Tomáš Šelc zpívá s Collegium Marianum
0 jsk 19.3.2025Tomáš Šelc, interpret kantátové a oratorní hudby osmnáctého až dvacátého století, romantických písní i opery vydává své supraphonské debutové album Lacrimae, věnované dílu Jana Dismase Zelenky. Tento pozoruhodný projekt vznikl ve spolupráci s významným souborem Collegium Marianum a jeho uměleckou vedoucí flétnistkou Janou Semerádovou.
Šelc, který spolupracuje s předními orchestry a dirigenty, jakými jsou Bamberger Symphoniker, Budapest Festival Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent a Taverner Consort, našel své nejbytostnější místo právě v hudbě českého skladatele vrcholného baroka Jana Dismase Zelenky.
„Zelenkovo dílo vnímám jako fascinující most mezi barokní precizností a hloubkou emocionálního výrazu. Jeho hudba mě inspiruje svou originální harmonií a schopností vyburcovat ve mně ty nejhlubší emoce. Osobně pro mě Zelenka představuje výzvu při hledání hranic mého hlasu. Jeho díla využívají každý kousek pěvecké tessitury, což mě nutí být stále o krok před vlastními limity,“ uvedl Šelc.
Album Lacrimae představuje tři vrcholné liturgické skladby určené basu, které vznikly v prostředí drážďanské dvorní kapely mezi lety 1722 a 1729. První z Jeremiášových Lamentací (1722) vytváří tísnivou atmosféru pro liturgii temných hodinek. Důstojná chvála Hospodina v žalmu Confitebor tibi Domine (1729) a úpěnlivé volání ze slzavého údolí v mariánské antifoně Salve Regina (1724) vyznívají v sametově zbarveném Šelcově hlase s plnou naléhavostí.
(foto: Petra Hajská)