Něžný pastel Jaro od Jana Zrzavého vystaví po sto letech
0 jsk 17.5.2024Jedno z nejpůvabnějších děl malíře Jana Zrzavého, pastel nazvaný Jaro, nabídne 6. června od 16 hodin zahradní aukce v Arthouse Hejtmánek v Praze. Dosud neznámé, nikdy nevystavované dílo znázorňuje něžného mladíka sedícího v tajuplné krajině s líbeznými kvítky.
Pastel pochází ze soukromé pražské sbírky a nebyl tím pádem dosud nikde veřejně prezentován. Představení díla v galerii Arthousu v Praze 6 na předaukční výstavě tak bude jeho premiérou.
Znovunalezené dílo je v perfektním stavu. Díky zvolené technice pastelu, který dobře odolává zubu času, se na něm navíc zachovaly všechny barvy tak, jak je Zrzavý v roce 1927 nanesl na papír. Nový majitel nyní může Jaro získat od 3, 2 mil korun. Taková je jeho vyvolávací cena.
„Pastel Jaro od Jana Zrzavého je sběratelsky mimořádně cennou prací, které si velmi považoval i sám autor,“ říká Tomáš Hejtmánek, majitel galerie a aukční síně Arthouse Hejtmánek. „Dílo je mnohoznačné, tajuplné a působí na nás podobně uhrančivě jako obrazy Leonarda da Vinciho. Naplno se v něm odráží umělcův sklon k lyrismu, uzavřenosti a snově měkkému tvaru. Jemný mladík sošně spočívá v jarní krajině a u nohou má špičatý objekt připomínající egyptskou pyramidu. Zvláštní je gesto jeho ruky: možná se jím odříká světa, možná zkouší zastavit čas.“
Poukazuje na souvislost Jara s jinou známou prací Jana Zrzavého, tajemným obrazem Kleopatra, který malíř také vytvořil v několika variantách.
Fakt, že nalezené Jaro není olejem na plátně, ale pastelem na papíře, je podle Tomáše Hejtmánka spíše předností: „V pozdějším období Jan Zrzavý pastely dokonce preferoval, protože byl zklamaný barevnými změnami, které prodělaly některé jeho olejomalby. Na pastelu Jaro jsou však barvy stejně živé a zářivé jako v roce 1927, kdy ho dokončil,“ upozorňuje Hejtmánek. „Výjev vyzařuje kouzlo bezprostřednosti a autorovy citové rozechvělosti. Malíř nás zve do světa fantazie a současně i krajiny svého dětství na Českomoravské vysočině. Toto je zkrátka Zrzavý par exellence,“ míní Hejtmánek.