Jan Bartoš vydává album se skrytými poklady české klavírní tvorby
0 jsk 23.2.2023V pátek 24. února vyjde po dvou letech nové album klavíristy Jana Bartoše. Ve své nahrávce doplnil Osm preludií pro klavír a Cizokrajné motivy Miloslava Kabeláče Sny Bedřicha Smetany.
Po kritikou nadšeně přijatých nahrávkách Janáčka (Gramophone Editor´s Choice) a Vítězslava Nováka představuje nyní Bartoš Kabeláče a Smetanu v živých nahrávkách, jež vznikaly ve Dvořákově síni pražského Rudolfina.
Co má Smetana společného s Kabeláčem, že se setkávají na novém albu Jana Bartoše? Oba byli ve své době uznávanými skladateli, dirigenty a klavíristy. Jejich klavírní tvorba, jakkoli moderní a nadčasová, zůstává ve stínu vrcholných symfonických děl. Smetana svůj cyklus Sny (1875) komponoval v době, kdy dokončoval Šárku a Z českých luhů a hájů, snad nejpozoruhodnější básně z cyklu Má vlast. Oba Kabeláčovy klavírní cykly vznikaly v těsném sousedství Mysteria času, jeho vrcholného symfonického opusu, který v posledních letech objevují nejlepší světové orchestry v Berlíně, Clevelandu i Londýně.
Kabeláčův životní příběh je téměř symbolickým obrazem osudů představitelů českého humanismu, svobodného umění a inteligence v poryvech historických událostí třicátých až sedmdesátých let dvacátého století. Zatímco ve světě Kabeláčova hudba slavila úspěchy, v jeho vlasti se komunistický režim na mnoho let postaral o její umlčení.
Jeho hudební styl se vyvíjel od složitého k jednoduchému, a v mnohém tak předznamenal nástup postmoderny i minimalismu. Silným inspiračním pramenem mu byla mimoevropská lidová hudba, jak je zřejmé z cyklu Cizokrajné motivy.
(foto: Vojtěch Havlík)