The Bureau: XCOM Declassified – Jak ututlat mimozemskou invazi
0 Honza Švelch 23.8.2013Mimozemšťani už naši planetu napadli, všechny důkazy o jejich přítomnosti ale byly zahlazeny nebo skartovány. Vraťte se do 60. let a chopte se zbraně v prvním boji proti nepříteli z vesmíru.
The Bureau je nesourodý mix protichůdných herních inspirací. Žánrově hra téměř kopíruje Mass Effect a jeho taktické střílení zpoza krytu a ovládání tříčlenného týmu, vnáší do něj však prvky ze strategického XCOM: Enemy Unknown (viz naše recenze) jako permanentní smrt nebo uniformní vojáky bez osobnosti. Fikce XCOMu sice dostala atraktivní háv 60. let plný klobouků, vest a ulízaných účesů, samotná mytologie ale pořád připomíná nízkorozpočtový televizní katastrofický film. Výsledek je rozpačitý, ale v určitých momentech dokáže oslnit.
Děj se rozjíždí velmi pomalu, často se uchyluje ke stereotypům ve stylu „hlavní vědec je vždycky Němec“ a vůbec nedokáže hráči vysvětlit rozměr mimozemské invaze. Na jednu stranu máte věřit tomu, že držíte veřejnost v nevědomosti, na druhou stranu jste glorifikováni jako poslední naděje lidstva. V podobném duchu vývojáři přistupují i k vysvětlení hráčových schopností, které pouze odbydou krátkým instruktážním videem, přitom mnoho vymožeností z The Bureau je mnohem pokročilejších, než k čemu máte přístup v XCOM: Enemy Unknown odehrávajícím se v současnosti.
Vizuální stránka hry sice postrádá lesk a propracovanost největších titulů, ale nechybí jí zajímavé nápady. Především nepovinné vedlejší mise vás zavedou na nečekaná místa: do stodol, farem nebo lesních turistických stezek. Uživatelské rozhraní nestydatě vykrádá Bioshock: Infinite, na kterém se vývojáři z 2K Marin, 2K Australia a 2K China také částečně podíleli, ale i konverzační kola z Mass Effectu. Pojetí filmových scén a dialogů je statické, dabing až na světlou výjimku Courtenay Taylor (Elizabeth z Bioshock: Infinite) v roli agentky Weaverové působí mdle a tuctově. Nestačí, že všichni mužští hrdinové vypadají téměř totožně, navíc i stejně mluví.
Přes všechny nedostatky má The Bureau své silné chvilky. Souboj sice kopíruje Mass Effect snad ve všech směrech, možnost naklikat více schopností do fronty a jejich separátní dobíjení však velmi usnadňuje začátky boje a dodává přestřelkám spád. Na nejtěžší obtížnosti se navíc musíte starat o své dva kolegy, aby na bojišti nevykrváceli.
Příběh si svoje trumfy schovává až na poslední dvě hodiny z celkové hrací doby kolem deseti až dvanácti hodin. Konečně se dočkáte smysluplných rozhodnutí, která opravdu ovlivňují vyústění hry, i když její pozice prequelu trochu svazuje dopady vašich činů na svět XCOMu.
Vzhledem ke krkolomnému vývoji The Bureau, během nějž hra od roku 2006 změnila svoje jméno, historické období z 50. let na 60. léta, žánr z hororové střílečky z vlastního pohledu na taktickou akci z pohledu třetí osoby a design nepřátel z abstraktních geometrických tvarů na profláklé šedivé mimozemšťany, je zázrak, že hra vůbec vznikla a víceméně funguje. The Bureau: XCOM Declassified často drhne, zároveň v sobě ale skrývá potenciál, který však potřebuje ještě trochu času a práce, aby správně uzrál.
THE BUREAU: XCOM DECLASSIFIED Výrobce: 2K Marin, 2K Australia, 2K China Vydavatel: 2K/Cenega Platforma: PS3 (testovaná), PC, Xbox 360 Jazyk: anglicky |
7,0/10 Honza Švelch |