Remember Me: Zapomeňte na Paříž
0 Honza Švelch 10.6.2013Ze vzpomínek se stal obchodní artikl. V Paříži roku 2084 lidé úmyslně zapomínají na smutné chvíle a nakupují veselé zážitky. Kam spěje dekadentní systém, který se odmítá poučit z vlastních chyb?
Francouzští vývojáři z DONTNOD Entertainment si pro svůj debut vybrali těžké zadání. Remember Me se snaží skloubit příliš mnoho různých žánrů a inspirací a vytvořit komplexní dobrodružství po vzoru blockbusterů, jako je Assassin’s Creed. Mlátička se tu střídá s 3D plošinovkou a hádankovými minihrami, žádná z částí ale nijak neoslní. Soubojový systém sice umožňuje zajímavou úpravu kombinací úderů, nízká obtížnost ale degraduje význam všech úprav. Skákání, stejně jako celá hra, trpí úzkým koridorovým designem – jakékoli prozkoumávání je pouze na oko a nejzajímavější scenérie jsou zatlačeny do pozadí.
Remember Me zkoumá, jaký dopad mají vzpomínky na lidské rozhodování. Hlavní hrdinka Nilin je dokáže remixovat a v důsledku ovlivňovat hodnoty a motivace jejich majitelů. Sama trpí amnesií a musí najít svou vlastní podstatu a minulost. Vizuálně úchvatným prostředím Paříže budoucnosti ji provádí vůdce teroristického hnutí Erroristů, který usiluje o svržení korporace kupčící se vzpomínkami. Příběh je překvapivě kompaktní. Vede jej jasná linie hrdinky Nilin, která chce získat zpátky svou paměť a musí pro to často konat proti svému přesvědčení.
DONTNOD Entertainment věnují hodně energie budování fiktivního světa. Soundtrack skvěle dokresluje téma digitálních chyb v paměti pomocí glitchových efektů, které ozvláštňují jinak klasický orchestrální doprovod. Detaily o historii a významných osobnostech se bohužel v podobě článků skrývají v jakési kvazi-wikipedii. Úžasnou scenérii francouzského velkoměsta, kde vedle sebe stojí staré pamětihodnosti a sci-fi mrakodrapy, navíc velmi často střídají tuctové lokality stok a vězení, které jenom akcentují koridorovost celé hry.
Nejpoutavější součástí Remember Me jsou remixovací sekvence, v nichž Nilin manipuluje s průběhem cizích vzpomínek. Z mechanického hlediska jde o velmi primitivní puzzle založený na interakci s několika málo proměnnými: posunout lékařský stolek, převrhnout pohár, odjistit zbraň, odepnout bezpečnostní pás… S celou vzpomínkou pak pracujete, jako kdyby šlo o video záznam. Kouzlo remixů spočívá v pozorování následků Niliných úprav – většina sekvencí má totiž kromě původního průběhu ještě tři další vyústění, z nichž pouze jedno má kýžený účel.
Remember Me chybí vnitřní náboj. Remixovací sekvence a slušný, ale nijak výjimečný příběh celou hru neutáhnou. Souboje se brzy začnou opakovat, hlavně v poslední třetině hry, kdy jimi vývojáři okatě natahují délku hry na povinných sedm hodin. Samotný závěr hry sice logicky vyplývá z příběhu, těžko se ale zbavíte dojmu, že téma komodifikace lidských vzpomínek nabízelo zajímavější otázky než víceméně obyčejné dobrodružství hrdinky s amnesií.
Remember Me není špatná hra, do vaší paměti se ale nijak výrazně nezapíše.
REMEMBER ME Výrobce: DONTNOD Entertainment Vydavatel: Capcom/Cenega Platforma: PS3 (testovaná), PC, Xbox 360 Jazyk: anglicky, u vybraných prodejců na PC české titulky |
6,9/10 Honza Švelch |