ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 11943 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Tomb Raider: Umění přežít

0 Honza Švelch 6.3.2013

Nejslavnější fiktivní archeoložce Laře Croft došel dech. Na pomoc vyčpělé frančíze teď ale přichází její mladší já. Zapomeňte na honbu za poklady, v chronologicky úplně prvním dobrodružství Lary Croft budete bojovat o vlastní přežití.

Ženská ikona počítačových her se na monitory poprvé dostala v roce 1996. Tehdejší vývojáři z Core Design vytvořili variaci na Indianu Jonese, které vévodily přehnané křivky hlavní hrdinky a důmyslné prostorové hádanky. Lara brzy okupovala celou popkulturu – byla na stránkách komiksů i na filmovém plátně v podání Angeliny Jolie. Šílené tempo, se kterým vycházely nové díly Tomb Raidera, ale brzo vyčerpalo většinu fanoušků. Kolaps šestého dílu v roce 2003 odsunul archeoložku na druhou kolej. Následná výměna vývojářů Laře prospěla, američtí Crystal Dynamics ji revitalizovali, až s letošním rebootem se však vydali vstříc novým hráčům.

Mladičká nezkušená Lara je hned vržena do nebezpečí. Její loď ztroskotá u tajemného ostrova a ona se musí postarat o své přežití sama. Už to není ta elegantní gymnastka, kterou známe. Lara model 2013 je unavená, pomlácená a ušpiněná dívka, která každý skok doprovází hlasitým sténáním. Naturalistický tón se ale ze hry vytrácí příliš brzo. První zabití Lara ještě prožívá, o půl hodiny později ale pobíjí nepřátelské obyvatele ostrova po desítkách. Zvláštní schizofrenie prostupuje celou hrou – ve filmových sekvencích je Lara křehká, ale duševně silná archeoložka, při samotném hraní spíš připomíná krvelačného Ramba.

Po vzoru starých dobrodružství Lary Croft i v novince hrají roli nadpřirozené jevy. Mytologie tajemného ostrova vás ale v dobrém překvapí svou střídmostí a funkčností. Samotný děj místy trochu tápe a recykluje svoje vlastní postupy. Může za to i velkorysá hrací doba kolem dvanácti hodin. Kvůli krvavým scénám si nový Tomb Raider jako první v historii zasloužil nejvyšší možné věkové doporučení PEGI 18. Novinkou jsou i Lařina drastická úmrtí ve stylu Dead Space.

Crystal Dynamics přidali i povedený systém vylepšování zbraní, který zapadá do celkového duchu hry. Suroviny můžete získat z povalujících se krabic, ale i ze zvířat. Podobným způsobem dostáváte i zkušenostní body, za něž se můžete učit nové dovednosti. Oba dva systémy ale vedou k brutální eliminaci všeho, co se hýbe, ať už je to slepice nebo nebezpečný fanatik. Přežít ve fikci nového Tomb Raidera znamená přežít na úkor všech ostatních, kromě několika členů posádky vaší lodě.

Žánrově se nový Tomb Raider nápadně podobá úspěšné sérii Uncharted pro PS3. Hlavní náplní je střílení z krytu a spektakulární skákaní, v němž hráče zkouší (zpravidla jen na oko) škodolibé plaňky a jiné nespolehlivé plošinky. Prostorové hádanky, které Laru proslavily, fungují dokonale – logicky využívají jednotlivé herní mechaniky a vyžadují plánování i rychlé provedení. Bohužel ale tvoří minimum hry, ty nejzajímavější se dokonce schovávají v nepovinných vedlejších kobkách.

Samotné putování po zakletém ostrově je převážně lineární, určité oblasti jsou ale rozlehlejší a podněcují k prozkoumávání a sbírání dokumentů a relikvií. Na většinu území se můžete dostat zpětně pomocí sítě tábořišť.

Nový Tomb Raider exceluje po estetické stránce. Můžete se kochat krásnou přírodou, starodávnými i novodobými ruinami, vraky lodí nebo zasněženými vrcholky hor. Scény na vás budou doléhat svou monumentálností a majestátností, celkem nepochopitelně ale Crystal Dynamics šetří sluníčkem a mnoho potenciálně úchvatných výhledů halí buď do tmy, nebo do mlhy.

Dnes už povinný multiplayer vkusně pracuje s postavami hlavního příběhu, samotné technické provedení však pokulhává. Kvůli mizernému počtu snímků za vteřinu se vám vyplatí celou dobu směšně poskakovat, abyste protivníkům prakticky znemožnili se do vás trefit. Až na maličkosti jde pouze o chaotičtější kopii režimu pro více hráčů z Uncharted 3.

Nová Lara je sympatická hrdinka. Její emancipační cesta útrapami zakletého ostrova se ale bohužel příliš drží vzoru jiných her, nejvíce trilogie Uncharted, která se paradoxně inspirovala původními Tomb Raidery. Při větší odvaze mohli Crystal Dynamics nastavit novou laťku počítačových dobrodružství, místo toho pouze kvalitně adaptovali Laru Croft na podmínky současného herního průmyslu.

TOMB RAIDER
Výrobce: Crystal Dynamics, Eidos Montreal
Vydavatel: Square Enix/Cenega
Platforma: PS3 (testovaná), PC, Xbox 360
Jazyk: anglicky, české titulky na PC
8,1/10
Honza Švelch