ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 11900 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Hudba v počítačových hrách za rok 2012

0 Honza Švelch 27.12.2012

Počítačové hry přitahují čím dál více zajímavých hudebníků. Hollywoodští filmoví skladatelé i rockové kapely objevili novou parketu, kde se mohou umělecky projevit a získat nové fanoušky.

Do nominací na hudební ceny Grammy se letos poprvé dostal celý videoherní soundtrack, k naší hře roku Journey.

Hudba k počítačovým hrám už není jenom nudná elektronická či orchestrální vata. Trent Reznor, Beck, Clint Mansell (autor Lux Aeterny z filmu Rekviem za sen) a další se letos zasloužily o to, že se jejich skladby poslouchají skvěle i mimo hru samotnou. Připravili jsme pro vás komentovaný seznam deseti nejlepších hudebních kusů za rok 2012. Jako bonus přidáváme dvě fanouškovské písně inspirované počítačovými hrami.

Austin Wintory – Nascence
ze hry JOURNEY

Úvodí skladba z Journey navozuje meditativní atmosféru. Hudba zde má zásadní roli, ve hře se totiž vůbec nemluví. Poutníci mohou vydávat pouze jeden zvuk, který slouží především k echolokaci vašeho partnera. Austin Wintory skvěle dokresluje rozmanitá prostředí, kterými hráč prochází – od širé pouště, přes sjezd po dunách, k tajuplným jeskyním a mrazivým horám. Soundtrack se dostal na 116. příčku amerického žebříčku Billboard a byl nominován na Grammy.

Clint Mansell & Sam Hulick – An End, Once and For All
ze hry MASS EFFECT 3

Clint Mansell, dvorní skladatel režiséra Darenna Aronofskyho, se podepsal pouze pod dvě písně k Mass Effectu 3, obě ale stojí za to. An End, Once and For All uzavírá osud velitele (velitelky) Sheparda. Je to dojemné, smutné rozloučení s hrdinou, kterého fanoušci pět let obdivovali. Kýžený prožitek bohužel zbrzdil jinak odbytý konec hry. Mansell a Hulick na rozdíl od BioWare odvedli svou práci svědomitě, jejich závěrečná skladba vhání hráčům slzy do očí i devět měsíců od vydání hry.

Trent Reznor – Black Ops 2 Theme
ze hry CALL OF DUTY: BLACK OPS 2

Trent Reznor není v oblasti počítačových her žádný nováček. Už v roce 1996 napsal hudbu ke střílečce Quake od id Software, tvůrců legendárního Doomu. V roce 2010 získal Oscara za soundtrack k filmu Sociální síť. K překvapivě inovační střílečce Black Ops 2 složil hlavní znělku, která hraje v menu mezi jednotlivými misemi. Reznorův industriální rukopis poznáte hned od prvních tónů, zlověstný nástup bicích po první minutě a půl vystihuje hutnou atmosféru hry. Zbytek povedeného soundtracku obstaral Jack Wall, zodpovědný za první dva Mass Effecty.

M.O.O.N. – Crystals
ze hry HOTLINE MIAMI

Tahle minimalistická elektronická skladba doprovází brutální retro-řežbu Hotline Miami. Crystals od bostonského umělce Stephena Gilardeho vás uvedou do transu, i když jste hru vůbec nehráli. Geniální melodická linka se během pěti minut téměř nemění, doprovod jí ale přidává pocit pomalého, ale jistého vývoje. Tohle jednoduché potemnělé disko vám nedá pokoj, budete si ho pouštět tak dlouho, dokud nezešílíte.

Jesper Kyd – Ice
ze hry BORDERLANDS 2

Borderlands 2 jsou komiksová jízda, samý vtípek a exploze. Soundtrack se ale překvapivě nese v mnohem vážnějším, až melancholickém duchu. Vzniká tak zvláštní schizofrenie mezi zběsilými přestřelkami a osamělým blouděním po vylidněných, lépe řečeno vámi vystřílených, koutech planety Pandory. Jesper Kyd skládá pro hry už dvanáct let, za svou práci na sérii Hitman získal britské ocenění BAFTA.

Health – Tears
ze hry MAX PAYNE 3

Noisoví rockeři Health si vzali Maxe Paynea do parády. Mix jejich depresivních aranží a jihoamerického hip hopu provází alkoholika Maxe při jeho neúspěšné kariéře bodyguarda v Sao Paulu. Když se rozezní tříštivý beat Tears, hráč hned ví, že jde do tuhého. Závěrečnou přestřelku na letišti díky této skladbě jen tak nezapomenete.

Beck – Cities
ze hry SOUND SHAPES

Ještě předtím, než experimentátor Beck vydal svůj notový projekt Song Reader, stihl složit tři písničky pro hru Sound Shapes na PS3 a PS Vita. Tahle skákačka využívá hudbu jako stavební prvek všech svých prostředí – bubliny s textem fungují jako plošinky a vše, co není pevně přibito, se hýbe do rytmu. V editoru navíc můžete stavět vlastní levely a mixovat hudbu.

Jon Licht & Daniel Licht – Honor For All
ze hry DISHONORED

Daniel Licht skládá hudbu pro seriálového vraha Dextera. Letos si ale odskočil do dystopického Dunwallu, aby doprovodil pomstu Corva Attana z Dishonored. Honor For All je sice povedené gotické disko, nehodí se ale k historickému období hry. Licht letos vystřídal Akiru Yamaoku v pozici skladatele pro hororovou videoherní sérii Silent Hill.

Lorne Balfe – Fight Club
ze hry ASSASSIN’S CREED 3

Skot Lorne Balfe začínal jako asistent Hanse Zimmera. Jeho samostatná práce na posledním díle Assassin’s Creed se mu ale nevyvedla. Soundtrack je jako celek mdlý a až příliš filmový, nezaujme vás ani při hře, ani mimo ni. Dvě skladby z něj ale vyčnívají – bouřlivá znělka a energický Fight Club. Ten začíná dramatickými smyčci, když ale chvíli vydržíte, dočkáte se bujarého veselého motivu, který láká k výpravě za dobrodružstvím.

Kohei Tanaka – Douse Shinundakara
ze hry GRAVITY RUSH

Japonsko v našem seznamu reprezentuje Kohei Tanaka s neskutečně pestrým soundtrackem ke Gravity Rush na PS Vita. Burácející orchestr se střídá s oslavnými fanfárami ze zlatých dob Nintenda, pohodovým jazzem a svůdným kabaretem. V kvazi-francouzském fiktivním městečku, které trápí neposlušná gravitace, se nudit nebudete. Kohei Tanaka skládá pro hry už od roku 1990, proslavil se ale prací na japonských animovaných seriálech.

Fanouškovské výtvory

Malukah – Reignite
inspirováno hrou MASS EFFECT 3

Malukah z mexického Monterrey zaujala herní svět předělávkou hlavního motivu ze Skyrimu. Během dvou týdnů nasbírala více než dva miliony shlédnutí. Pozici YouTubeové bardky s radostí přijala a fanoušky zásobuje novými skladbami. Její dojemné komorní balady se hodí především k fantasy žánru, v dubnu ale Malukah vzdala poctu veliteli (velitelce) Shepardovi písní Reignite. Malukah vystudovala hudební produkci, inženýrství a filmovou hudbu na Berklee, živí se psaním hudby pro hry na mobil, reklamu a televizi.

Peter Hollens & Lindsey Stirling – Skyrim
inspirováno hrou THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM

Hlasový kouzelník Peter Hollens a houslová šermířka Lindsey Sterling se také svezli na vlně Skyrimu, který zasáhl snad všechny umělce na internetu. Na motivy hry vznikla dokonce i módní kolekce. Jejich epické pojetí podporuje výborný klip s ohnivou magií a soubojem na meč a smyčec. Vše, co slyšíte, se skládá pouze z Peterova hlasu a Lindseyiních houslí. Video zatím nasbíralo patnáct milionů shlédnutí. Oba dva se na YouTube pilně věnují předělávkám, Lindsey nedávno natočila variaci na znělku Assassin’s Creed 3.