ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 5583 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Assassin’s Creed 3: Za svobodnou Ameriku

0 Petr Hašek 14.11.2012

Svoboda nade vše. Třináct amerických kolonií už nechce živořit pod britskou korunou. Zrod nového národa ale není bezbolestný. Mladý asasín Connor pozná, že skutečnost má k ideálům daleko a že žádný konflikt není černobílý.

Série Assassin’s Creed po třech dílech opustila florentského zabijáka Ezia a odplula na nový kontinent. Z památkových evropských měst se přesouvá do válečného Bostonu a New Yorku druhé poloviny 18. století a do přilehlé divočiny. Vývojáři z Ubisoftu tak otevírají populární frančízu novým hráčům a částečně redefinují její styl. Nový Assassin’s Creed už neklade takový důraz na plížení a ukrývání se v davu, upřednostňuje parkourové honičky, velké hromadné bitky a spousty vedlejších aktivit.

Největším lákadlem novinky je prostředí a doba amerického boje o nezávislost. Jako hráči se aktivně zúčastníte většiny slavných historických momentů – budete házet britský čaj do moře, potkáte se s Benjaminem Franklinem nebo Georgem Washingtonem. Přestože tvůrci s dějepisem pracují po svém, můžete si v encyklopedii, která je součástí hry, přečíst oficiální verzi dějin a poučit se. Ubisoft se nesnaží konflikt zbytečně zjednodušovat, ani jedna ze stran není bez chyby, ale ani bez nároku na území třinácti kolonií.

Kromě Bostonu a New Yorku se podíváte i do divočejších míst východního pobřeží. Obří mapa tzv. Hranice v sobě spojuje významná místa americké revoluce i indiánskou vesnici hlavního hrdiny Connora. Jako poloviční Mohawk umí lovit s lukem, a především šplhat po stromech – parkour proto můžete provozovat i v přírodě. Přestože je tamější vegetace jednoduchá a téměř středoevropská, má Hranice i díky své obří rozloze jedinečné kouzlo a vyrovná se i mnohem pestřejší krajině westernu Red Dead Redemption.

Svět Assassin’s Creed 3 je plný různých detailů a vedlejších úkolů. Kromě skvělých námořních bitev, které kombinují realistickou atmosféru s arkádovými herními mechanikami, můžete také spravovat vlastní panství, starat se o vesničany a budovat svou ideální komunitu. Tato komorní linie zajímavě kontrastuje s hlavním příběhem. Zatímco ve vaší usedlosti se svoboda a bezpečí udržuje jednoduše a s radostí, v kontextu amerického boje za nezávislost neexistují žádná správná řešení, pouze menší a větší zla.

Hlavní dějová linie se rozjíždí velmi pomalu prostřednictvím jakéhosi šestihodinového přísně lineárního tutoriálu. Na druhou stranu právě díky tomuto vleklému úvodu dokáže Assassin’s Creed 3 tak skvěle vykreslit své záporné hrdiny – templáře. Padouši jsou až nečekaně lidští, jejich cíle se ani tolik neliší od těch vašich, pouze k nim vedou jiné prostředky. Víceméně arbitrární boj asasínů a templářů tak dostává relativistický nádech – všichni chtějí vlastně to samé, z historických důvodů ale stojí proti sobě.

Ubisoft odvážně vybral hlavní protagonisty. Dlouhý tutoriál strávíte v kůži charismatického Haythama Kenwaye, poté se však ujmete umanutého a neomaleného poloindiánského míšence, který je spíš wrestler než nenápadný asasín. Connor vám bude zřejmě většinu hry lézt na nervy, v jádru je to ale sympaťák, jenž se bez vlastního přičinění nachomýtl k zásadnímu historickému momentu. Ve zmateném světě, plném zrady a zklamání si snaží uchovat svoje hodnoty.

Sci-fi příběhová omáčka, která rámuje všechny dosavadní díly Assassin’s Creed, se snaží vybřednout ze své vlastní přihlouplosti. Na chatrném základu se ale těžko staví něco smysluplného. Vývojáři sice odvedli slušnou práci a neoblíbeného Desmonda Milese alespoň částečně rehabilitovali, přesto budete mít pocit, že bez sci-fi roviny by na tom byl nový díl lépe.

Ani Connorova linka není bez chyb. Ubisoft opomíjí expozici většiny historických postav a líně vás odkazuje na herní encyklopedii. Linearitu hlavních misí vyvažuje otevřený svět se spoustou vedlejších úkolů, např. osvobozování městských čtvrtí vás ale tvrdohlavě nutí každý typ úkolu opakovat třikrát, se stejným scénářem, dabingem, pouze na jiném místě. Soubojový systém vypadá na pohled krásně, chybí mu ale variabilita a komplexnost; jedině pěstní souboje z klubu rváčů se vymaňují ze stereotypního mačkání tří tlačítek. Ekonomika je v jádru samoúčelná, můžete sice vyrábět různé předměty a prodávat je do obchodů, peníze lze ale smysluplně utratit pouze za vylepšení lodi.

S odehranými hodinami také roste počet nedodělků a chyb. Ztrácí se zbraně, na mapě se nezobrazují důležité lokace. Poslední honička v celé hře vás trestá za šlápnutí mimo vyznačenou trasu a nedopřeje vám ani jeden záchytný bod, přestože je očividně rozdělena do dvou částí.

Kampaň pro jednoho hráče je jinak velmi jednoduchá, až návodná. Obtížnost si ale můžete navýšit plněním tzv. volitelných cílů. Zkušenější hráči se mohou realizovat ve výborném multiplayeru, který nabízí kooperativní i kompetitivní módy. Při hledání vašich obětí v davu, musíte dbát na to, aby vás neobjevil ani váš cíl, ani váš lovec. Na tomto jednoduchém, ale návykovém herním principu funguje mnoho různě komplexních režimů. Nová varianta vlčí smečka přidává odměny za synchronizaci usmrcení s vašimi kolegy z týmu, klade tak zásadní důraz na souhru.

Přesun za oceán novince vyšel. I přesto ale nejde o úplně nový začátek, Ubisoft se ještě musel vypořádat se svým starým dědictvím – nadbytečným sci-fi rámcem Desmonda Milese. Assassin’s Creed 3 sice občas tápe v oblasti herních mechanik, výborně se ale zhostil tématu americké revoluce. Nebojí se historii ani současnost komplikovat: z války o nezávislost vytvořil symbol nekonečného a často marného boje za lepší budoucnost, z asasínů a templářů figurky, které samy nemohou vědět, zdali stojí na té „správné“ straně.

8,9/10

Honza Švelch

ASSASSIN’S CREED 3
Výrobce: Ubisoft Montreal
Vydavatel: Ubisoft/Playman
Platforma: PS3 (testovaná), XBOX 360, PC (na konci listopadu)
Jazyk: anglicky s českými titulky