David Koller: Mám rád Márdiho umění zkratky
0 Redakce 17.1.2011Na konci loňského roku vydal David Koller své nové album Teď a tady. Kromě toho, že všechny výlisky cédéčka osobně podepsal, přinesl na něm sérii devíti aranžérsky pozoruhodných skladeb. Už to není Koller jednoznačně písničkový, nýbrž Koller hudebně vyspělý, patrně experimentující, hravý, přitom hudebně neustále přirozený.
Je pravda, žes písně na novou desku vybíral ze stovky připravených?
V podstatě ano. Oskar Petr mě zásobuje průběžně, v posledních deseti letech mi nabídl asi pětadvacet věci. Tu, co je na desce, tedy Best Of You And Me, mi nabídl už před pěti lety. Kytarista Michal Pelant mi dal vybrat ze dvou desek, které si nahrál, ale nevydal. Já vybíral z celé řady vlastních nápadů, něco mi poslal Ivan Král, skládali i kluci z kapely, no a Petr Kofroň mi na album dodal dvě skladby, které vybíral také z většího počtu.
S Ivanem Králem jako producentem natočila skupina Lucie v roce 1994 album Černý kočky mokrý žáby, jedno z nejlepších, které u nás v posledních dvaceti letech vyšlo. Jaký máš s ním vztah?
Když mu napíšu, že bych potřeboval nějakou písničku, tak mi ji – zpravidla dost rychle – pošle. Já mu pak třeba odpovím, že jsem už něco podobného slyšel u Iggyho Popa a on se trochu naštve. Pak mi ale pošle nějakou jinou. Jeho skladbu Nech to být přetextoval takovým trochu pornografickým způsobem Petr Kofroň. Loni v létě hrál Ivan na Sázavafestu v Kácově. Já měl hrát s ním, ale z termínových důvodů to nakonec nevyšlo. Vím, že si dlouho rozmýšlel, jak má ten koncert uchopit. Ani nevím, jak to dopadlo…
Hrál rock’n’roll jako za starých časů. Bylo to příjemné, ale pršelo a pod pódiem bylo méně lidí, než si jeho vystoupení zasloužilo.
To mě mrzí. Ale jsme v kontaktu, spolupracujeme.
Producentem tvé desky je Petr Kofroň, umělecký šéf Agon Orchestra, skladatel, dirigent a bývalý umělecký šéf plzeňské opery. Jak k tomuto spojení došlo?
Vždycky mi připadalo velmi šťastné spojení Beatles s producentem Georgem Martinem. Kapela si hrála svou hudbu a Martin do toho implantoval další aranžérské prvky. Už delší dobu jsem si říkal, že bych chtěl pracovat s někým odjinud. Michal Nejtek, který hraje v Agonu a aranžoval dvě opery s Plastic People Of The Universe, mi jednou půjčil album Psích vojáků a Agonu. U posluchačů úplně propadlo, ale já jím byl nadšen. Aranžoval ho Petr Kofroň, který s ním udělal přesně to, co jsem si představoval. Nechal kapelu hrát, ale v aranžích vypíchl nosný nápad, ten moment, kvůli kterému je člověk ochoten poslouchat danou skladbu pořád dokola. Loni na jaře jsme spolu začali připravovat koncert pro kapelu a Agon. Pracovně se jmenuje David Koller v opeře, ale zatím se neuskutečnil, protože jsme na něj nesehnali peníze. Snad letos na podzim. Když jsme práci na tom projektu přerušili, plynule jsme přešli k přípravě mého alba.
Splnila ta spolupráce tvé očekávání?
Nadmíru. Už dlouho jsem nepracoval šestnáct hodin denně. Ne snad proto, že by nás tlačil čas. Mě ta spolupráce strašně bavila.
Z tvého alba přitom na první poslech plyne tvrdost. Kofroň měl přitom za úkol především propracovat aranže. Nešlo to proti sobě?
Všechny zásadní samply na desce jsou od něho. Myslím, že se obě ty věci dobře sešly. Když si navíc vzpomenu na poměrně syrové demosnímky, které mi předkládal, tak je naše deska oproti nim dost vyměklá.
Není na ní tolik přímočarých písniček, jak jsme od tebe byli zvyklí. To byl záměr?
Nenechával jsem se ovlivňovat tím, jak moc bude album písničkové. Také jsem nechtěl opakovat to, co jsem si už vyzkoušel. Písnička Teď a tady ovšem z ranku takových těch lehkých hitovek je. Já sám bych takovou už nenapsal, protože jsem jich předtím udělal několik podobných a připadlo by mi to jako zbytečné mlácení prázdné slámy. Tuhle mi ale nabídl kytarista Michal Pelant a já neměl důvod ji na desku nedat.
Překvapivě ji otextovala zpěvačka Lenka Nová…
Myslím, že s ní dosud nikdo jako s textařkou nepracoval. Ta písnička už byla kompletní, i s textem Lenky Nové. Napsala texty pro víc Pelantových věcí.
Dva texty ti napsal Márdi z Vypsané fixy. Co je pro tebe na jeho práci přitažlivé?
Mám rád jeho umění zkratky. Dokáže ve čtyřminutovém textu popsat něco, o čem by se dala napsat povídka. V jeho textařském světě se jako fanoušek Vypsané fixy cítím příjemně.
Které skladba na albu je aranžérsky nejnáročnější?
Poslední – Zhasněte lampiony. Je velice psychedelická a z aranžérského hlediska pro mě skoro až nepochopitelná. Je to ďábelské dílo a vzhledem k tomu, že text je o smrti, tak mi to připadá docela příznačné. Uvidíme, jak bude znít na koncertech. Těším se na chvíle, kdy ji budeme s kapelou zkoušet.
Kdy vyrazíte na turné?
Chtěli bychom letos na jaře. Doufám, že to stihneme. První koncerty ale budeme hrát už v únoru.
JAROSLAV ŠPULÁK