Kings Of Leon: Těžko se naučit hrát na nástroje znovu špatně!
0 Redakce 2.11.2010Rozhodování to asi bylo dlouhé, nicméně nakonec dospělo k cíli. Po celosvětovém sukcesu kolekce Only By The Night z roku 2008 stáli bratři a bratranec Followillové – sdružení v kapele Kings Of Leon – na křižovatce. Buď se mohli vydat po cestě k zapouzdření a přitakání svým undergroundovým kořenů, nebo se mohli vypravit na stadióny. Druhá cesta byla lákavá, první těžká. Je také otázka, jestli by tahle čtveřice dokázala připravit album, které se opře o debut z roku 2003.
Není naopak pochyb o tom, že Kings Of Leon kalkulovali. A není překvapení, že si nakonec vybrali cestu druhou, přirozenější. Když před světem přehrávali písně ze své minulé desky, zvykli si být na místech, kde se dělo to podstatné – festivaly, předskakování hvězdám, přijímání cen. Znáte v hudbě někoho, kdo by se toho všeho dobrovolně vzdal?
Nejvíce je nově ovlivnili U2. Irové je několikrát vzali na pár velkých koncertů a skoro to vypadá, jako by na novém albu Come Around Sundown, které je na trhu jen pár dnů, chtěli postavit jejich pomyslný pomník.
Cameron Matthew Followill se například naučil přesně to charakteristické kytarové zvonění, které je známé především ze slavného alba Irů The Joshua Tree z roku 1987. V pecce Radioactive je patrné. Baskytarista Michael Jarred Followil se zase hned několikrát přiblížil stylu hry Adama Claytona. Přesvědčí o tom kompozice The End nebo Mary. Ovanutí názvuky U2 prostě hudební rodinka z Nashvillu těžko vyvrátí.
Bubeník Ivan Nathan Followil o prvním singlu Radioactive řekl: „Myslím si, že je to skvělá skladba. Hned jsme věděli, že bude naše album uvádět. Kdyby klip, který jsme k ní natočili, viděla moje babička, určitě by přehodnotila svůj názor, že jsme kapela, která tím, co dělá, směřuje do pekla. V té skladbě se totiž vracíme ke gospelu. Byla to pro nás důležitá hudba v době mládí. Jsem rád, že jsme se dokázali takhle otočit.“
Je zajímavé, jak cíleně se snaží kapela poté, co je deska na světě a je jasné, jaký je její záměr, prodat svou skromnost. Kytarista a zpěvák Anthony Caleb Followill tvrdí: „Víte, už nás nezajímá finanční úspěch našeho nového alba. Musím přiznat, že jsme dost bohatí a nepotřebujeme více peněz. Naše nové album v sobě proto spojuje elementy všech našich hudebních období. Chtěli jsme odhalit i své kořeny, a to především lidem, kteří nás poznali až po úspěchu poslední desky Only By The Night.“
V roce 2003 vydaný debut Youth And Young Manhood byl charakteristický syrovou energií, která postavila Kings Of Leon vedle The Strokes. Naději z jejich počinu ale už tehdy vycítili mnohé jiné kapely. Nadšeně o nich například hovořili U2 nebo Pearl Jam.
„Obě kapely nás vzaly na svá turné a ukázaly nám, jaké je hrát před mraky lidí. Bylo to pro nás zásadně inspirující,“ vzpomíná zpěvák Caleb.
S každým dalším albem se hudba kvarteta stávala vyzrálejší, dospělejší a propracovanější. V textech se vedle „pouličních“ témat zpracovaných poměrně „drze“ začaly postupně objevoval milostné fráze i reflexe společenských dění. Do hudby proniklo více přirozené energie a punkově-alternativní zvuk z počátků se stával minulostí. Tvrdí se, že když Eddie Vedder, zpěvák skupiny Pearl Jam, poprvé slyšel předešlé album Only By The Night, hned členům kapely volal a řekl jim, že jsou na dobré vlně a čeká je velká budoucnost. Měl pravdu.
„Náš zvuk už není tak syrový,“ vysvětluje zpěvák Caleb. „Je to také důsledek toho, že je velice těžké naučit se na kytaru a na další nástroje hrát znovu špatně. Vždycky jsme hráli nejlépe, jak jsme uměli. Teď hrajeme dobře a těžko můžeme být horší.“
Přiznává též, že před vydáním nové desky měli všichni čtyři z kapely obrovskou trému. „Báli jsme se lidem pustit to, co jsme udělali. Obávali jsme se prvních reakcí. Teď už je to v pohodě. Reakce jsou podle nás skvělé.“
Jaroslav Špulák