Collegium Musicum vs. Sunflower Caravan: Lucernu ovládnou hammondky dvou generací
0 Redakce 19.5.2010V českých klubech se nestává úplně často, aby v jeden večer vystupovali dvě "česko-slovenské" kapely založené na zvuku Hammondových varhan a s hráčem, který je dokonale ovládá. Ve středu v pražské Lucerně se to stane. Solový koncert obnovené slovenské art-rockové legendy – Vargova Collegia Musica, doplní mladí Češi Sunflower Caravan.
Collegium Musicum asi netřeba představovat (touto floskulí pozdravuji Vladimíra Justa). Klávesista Marian Varga je založil v roce 1969, prý poté, co viděl v Praze koncert The Nice – původní kapely Keitha Emersona. V následujících letech se kapela s fenomenálním Vargou za hammondkami proslavila vlastními instrumentálními suitami, předělávkami Bacha, Haydna, Rimského-Korsakova či Bartóka a v případě nejúspěšnějšího alba Konvergience. Ve vší úctě k českým kolegům jako Blue Effect nebo Progres 2 – byli to právě Slováci z Collegia, kteří jako jediní v Československu hráli (art)rock na světové úrovni.
Po sólovém návratu Mariana Vargy – kterého na čas zničilo bohémské období, které popisuje jako sekvence dvoudenních bdění a spánků a docela solidního alkoholismu – se v roce 2008 nečekaně zformovali i celí Collegium musicum. V Praze dvakrát zahráli na Beatfestu a teď přijíždí poprvé solově. Z původního složení chybí akorát bubeník Dušan Hájek – což ovšem není k neprospěchu, protože ho nahradil o generaci mladší Martin Valihora.
Kdo Valihoru, který kdysi po drogových anabázích ujel ze Slovenska a vystudoval prestižní Berkley, zná třeba z kapely japonky Hiromi Uehary, ten ví, že lepšího československého bubeníka by dnes člověk hledal jen těžko. S Valihorou za bicími a přeci jen trochu zestárlým Vargou se někdejší formát fenomenálního klávesáka, kterého se jakžtakž drží zbytek kapely, trochu obrátil. Dohromady to ale dává nad očekávání povedený, nadupaný comeback (nic proti omlazeným a rozplizlým BlueEffect).
Dá se tak očekávat, že roli uragánu za hammodnkami ve středeční večer zastoupí spíš Andy Čermák z pražských Sunflower Caravan. Spojení letošnho kandidáta na andělský objev roku s Collegiem je trochu paradoxní. Málokdo ze současných početných fans Caravan si totiž asi pamatuje začátky, kdy trio hrálo pro pražských klubech pro 4 až 18 lidí patnáctiminutové art-rockové suity, podobně jako Varga předělávalo do progrockových orgií Bacha nebo Mussorgského a Andy Čermák hrál emersonovská sóla zády ke klaviatuře.
No dobře, dost nostalgie. Sunflower Caravan se posunuli k energickému a tvrdému popu, do kterého nově přidávají i Andyho zpěv. Stále jim ale zůstává unikátní sound založený na hammondech a v mnohých skladbách jako Hyppodrom Freak (viz video) silné old-schoolové kořeny.
Bude to zajímavé srovnání hammondek, které se vrací do 70. let a k předělávkám klasické hudby, a hammondek oživujících popovou přímočarost. Srovnání klávesáků, kteří hrajou na stejný nástroj, ale oba jinak. Zatímco Varga byl vždy ještě méně bluesový a více klasicko-hudební než třeba Kieth Emerson, Andy Čermák se už od počátků od Emersona klonil spíš k agresivní hammondkové hře a la Jon Lord (Deep Purple) a pak začal používat hammondy i jako náhradu za kytarové riffy.
DANIEL PROKOP
19.5.2010 – Praha, velký sál Lucerny, 20:00