Ltj Bukem a MC Conrad roztančí Abaton
0 Redakce 17.9.2008V pátek 19. září navštíví Prahu již po několikáté jeden ze zakladatelů drumandbassu Ltj Bukem. Pod touhle přezdívkou se skrývá agilní Danny Williamson, hlava britského vydavatelství Good Looking Records, fenomenální dj a zručný producent. Není nijak nadsazené mluvit o něm jako o žijící legendě elektronické hudby.
Ještě mám v živé paměti tu radost, když jsem se na jaře roku 2001 dozvěděl, že v pražském klubu Roxy představí své Progression Sessions nerozlučná dvojka Ltj Bukem a MC Conrad. Tehdy to měla být jejich česká premiéra a já na ní jednoduše nemohl chybět. Klub byl tehdy narvaný k prasknutí, ale každý si nakonec našel minimální taneční prostor k pohybu v nepravidelného rytmu o rychlosti kolem 160 bpm. Do jazzových, funkových a vesmírných nálad mixovaných v chirurgicky přesném podání páně Williamsona hlásil MC Conrad, který už tehdy začínal koketovat se zpěvem. Na tuhle vydařenou akci účastníci ještě dlouho vzpomínali a můj další zážitek s touhle dvojkou před třemi lety ve Veletržním paláci se jí už bohužel nevyrovnal. Atmosféru tehdy zkazil příliš velký a neosobní prostor. Doufejme, že v Abatonu se kouzlo zlámaných beatů a oduševnělých nálad nevytratí.
Na počátku byl soul
Brýlatý Danny Williamson (narozen 1967) vypadá spíš jako intelektuál než „party monster“. Ne nadarmo se o něm mluví jako o zakladateli inteligentního drumandbassu. Sám tohle elitářské označení nemá příliš v lásce, něco na něm ale přece jen bude. Už od mládí ho rodiče vedli ke klasické hudbě, hlavní zlom ale přišel, když objevil soul a fusion-jazz. „Když mi kamarádi poprvé ukázali soul sedmdesátých let, řekl jsem si, ‚Co jsi člověče celou tu dobu dělal? Vždyť z téhle hudby se ti ježí vlasy na hlavě. Úplně se z ní chvěješ.‘,“ říká Danny. Studium klavíru nejdřív zúročil v jazz-funkové kapele, pak ale u kamaráda objevil kouzlo mixování a jeho životní láska byla na světě. „Byl jsem závislý. Víc než to. Bylo to silnější než jakákoli droga,“ dodává.
To se nacházíme v druhé polovině osmdesátých let a Danny si začíná pomalu vytvářet na londýnské raveové scéně reputaci. Dokonce to vypadá, že by se jako dj mohl docela obstojně uživit, vždyť v roce 1990 hraje na Raindance před desetitisícovým publikem. Samotné mixování mu ale brzy přestává stačit. V době, kdy se rave začíná stylově diferencovat, se jedna z cest ubírá směrem zlámaných beatů. Ltj Bukem se po ní vydává a nezapomíná při tom na své jazzové a soulové základy. Agresivní svižné rytmy dává dohromady s jemnými a oduševnělými náladami v dokonalé symbióze. První track pod názvem Logical Progression vychází v roce 1990 jako dvanáctipalec.
Dj a producent na plný úvazek
V té době také zakládá vlastní label Good Looking Records, na kterém jako první vychází jeho dnes už legendární skladba Demon´s Theme, jejíž zvuk předznamenává drumandbass nadcházejícího desetiletí. Jako rytmickou složku tu použil sampl ze skladby Amen Brother od funkové partičky The Winstons a takzvaný „amen break“ je na světě. V budoucnu poslouží jako základ bezpočtu drumandbassových skladeb. Good Looking se stává nezávislým vydavatelstvím s velmi silnou pozicí a pro producenty jako Peshay, Blame, Nookie a mnoho dalších vytváří solidní zázemí. Samotný Bukem přispívá na bezpočet kompilací tracky jako Music, Atlantis (I Need You) nebo Orchestral Jam, pravidelně vydává mixovanou řadu Progression Sessions, na kterou přispívá jeho neodmyslitelný protějšek MC Conrad. Na kompilační řadě Earth dostává prostor i jazzem ovlivněná hudba ve středním tempu.
Ltj Bukem se věnoval vždycky na prvním místě vydavatelství a djingu, a tak jeho debutová a prozatím jediná sólová deska Journey Inwards spatřila světlo světa teprve v roce 2000, dlouho po prvních drumandbassových deskách dalších průkopníků jako Goldie, Roni Size nebo 4hero. Právě k posledně jmenovaným má jeho dvoualbum asi nejblíž. Nejde totiž o čistokrevný drumandbass, spíše o fůzi elektroniky a živé hudby, která čerpá – jak jinak – ze soulu a funku. Na více než devadesát minut zvukově dokonale vybroušené hudby se ale vyplatilo čekat, žádná skladba tu zbytečně nezabírá místo. Pouze jediná věc obsahuje vokál (Sunrain), zbytek je ale natolik čistá producentská práce, až jeden lituje, že od té doby jsme se od Ltj Bukema žádné významnější dávky nedočkali.
Místo toho pilně vydělává djingem a krouží po celém světě se svojí djskou taškou plnou white labelů a s MC Conradem po boku. Jeden týden ho můžete potkat v Japonsku, další v Německu a tehnle týden třeba v Praze. Jeho umění je ale vyhlášené a tak by byla škoda ho tentokrát prošvihnout.
MARTIN VEJVODA