ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 14393 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Gameplay 7: Need For Speed: The Run, svázaní Izáka a diagnostika hráčské nespokojenosti

0 Redakce 28.11.2011

…ve kterém projedeme USA od západu na východ, růžový chlapeček zlikviduje Pána much a nostalgie zlikviduje budoucnost

Update

Ve švédském Jönköpingu se o víkendu konala největší LAN (místní síť) párty. Najednou bylo propojeno víc než 12 tisíc počítačů.

Hráči si tak dlouho stěžovali na systém zaměřování a střílení v Uncharted 3, až je studio Naughty Dog poslechlo. Brzo se tak dočkáme patche, který do hry vrátí ovládání z předchozího dílu.

Chcete si nechat vyrobit svou vlastní hru? Nová služba Amuse Me vám sestrojí videohru dle vašich představ. Účtuje si 50 tisíc euro.

V minulém updatu jsem psali o tom, jak zklamaní zákazníci, kteří si koupili Battlefield 3 na PS3 a čekali, že k němu zadarmo dostanou i Battlefield 1943, podali žalobu na vydavatele EA. K soudu však nedojde. EA nakonec svému slibu dostojí a hry zdarma rozdá dodatečně.

NEED FOR SPEED: THE RUN

Trans-americký automobilový úprk

Výrobce: Black Box
Vydavatel: EA
Platforma: PS3 (testovaná), PC, XBOX 360
Jazyk: anglicky

Nasedněte do auta a otočte klíčkem v zapalování. Čeká vás dlouhá cesta. Víc než čtyři tisíce kilometrů ze San Francisca do New Yorku – po dálnicích, polních cestách i průmyslových zónách. Možná se přitom naučíte i něco z místopisu USA.

Automobilová série Need for Speed se už dlouho pohybuje na hranici kvantity a kvality. Nový Run je už osmnáctým dílem a srovnání s teprve rok starým Hot Pursuit mu k úspěchu nepomáhá. Run přichází s novým konceptem, který mnoha hráčům může vadit. Titulní závod je zpracován jako hollywoodský film, obsahuje příběhové sekvence i tzv. quick time events (neboli zmáčkni tlačítko, které bliká na obrazovce). Chybí tu vývoj jezdce – dokonce i samotný výběr vozidla je do velké míry zredukován.

Příběh náruživého řidiče Jacka je přímočarý a jednoduchý – dluží peníze, a musí proto vyhrát obří závod přes celé Spojené státy. Navigátorku mu dělá bývalá přítelkyně pomocí přenosného minipočítače. Bohudík se tvůrci z Black Boxu vyvarovali zbytečných dějových zvratů a většinu hry umístili za volant. Ježdění se skládá z typických módů: závod proti počítačovým protivníkům nebo proti času. To, co ho ozvláštňuje, jsou neustálé proměny krajiny. V Nevadě se budete prohánět po nekonečných pouštních dálnicích, v Coloradu o fous ujedete lavině a třeba v Marylandu se podíváte do malebných listnatých lesů. Run vás sice nenechá jet celou trasu, jednotlivé etapy na sebe ale téměř plynule navazují. Podobný ucelený pocit z přírody vám nabídne už jenom post-apokalyptický Fuel, který ovšem mapoval fiktivní světadíl.

Velký závod trvá přibližně dvě hodiny čistého času (přibližně šest hracích hodin) a překvapivě se ke konci zlepšuje – Black Box v posledních čtyřech kapitolách chytli správné tempo střídání jednotlivých profilů tratí. Zatáčky a dlouhé rovinky přicházejí zrovna v tu chvíli, kdy se na ně těšíte.

Run tápe v tom, který ze tří herních módů má vlastně upřednostnit. Kromě titulního závodu nabízí i tzv. jezdecké výzvy a multiplayer. Ani jedna z těchto větví není však dominantní – všechny tři jsou hotové tak napůl. Chybí tu např. možnost rychlé jízdy s autem vašeho výběru. Nové vozy, které postupně odemykáte, proto nemáte kde vyzkoušet.

Všechno drží pohromadě díky službě Autolog, která funguje jako jednoduchá sociální síť. Porovnává vaše výsledky s kamarády a dává vám doporučení, jakou trať máte zajet znova a čí rekord byste měli překonat. Autolog nejvíc vynikne v hlavním závodě, kde mapuje čas jednotlivých kapitol i celého Runu dohromady.

Nový díl Need for Speed zbytečně zůstává na půl cesty − nenabízí dost závodnické svobody, ani se neodhodlal všechno vsadit na automobilovou odyseu přes celé USA. Je to škoda. Run je příjemný experiment, který se ale na poslední chvíli zalekl svých vlastních inovací. Kvůli negativním ohlasům se podobně odvážné závodní hry hned nedočkáme.

7,8

BINDING OF ISAAC

Krev, pot a exkrementy

Výrobce: Edmund McMillen a Florian Himsl
Vydavatel: Steam
Platforma: PC, Mac
Jazyk: anglicky

Ed McMillen se Boha nebojí. Když v Gish obsadil do hlavní role měňavku, dalo se to to považovat jen za lehce kacířské. V Time Fcuk ale zpochybnil křesťanskou ontologii místa a času a frivolně si žongloval dimenzemi. O čem byla hra Cunt, se ani neptejte. A Binding of Isaac je krutý výsměch náboženskému fanatismu. To neznamená, že by to byla vážná hra. Maminka se sice malého Isaaca zabít na povel nekompromisního Boha, ale pak začne vtipná, svižná a samozřejmá akce.

Hra kombinuje dva žánry: zaprvé nekompromisní „rogue-like“ hry, ve kterých smrt fakt znamená smrt a levely se generují náhodně (jako v Diablu), a za druhé strhující, nezaslouženě zapomenutou 2D střílečku Smash TV, ve které bylo třeba zlikvidovat vše, co se v uzavřené místnosti hýbalo, střelami nebo bombami a pak se šlo dál. Na uplakaného Isaaca útočí mouchy, zombíci, kteří jako by mu z oka vypadli, zohavené zrůdičky a zplozenci z pekla jako třeba Pán much. Grafika je ve své kreslené odpudivosti až legrační: Vypadá, jako kdyby pubertálně satanistické fantazie Doomu navrhoval výtvarník Rena a Stimpyho. Teče kreslená krev a v rohu tiše smrdí kreslené výkaly.

Zpočátku vás Isaac bude frustrovat – než si zvyknete na separátní ovládání pohybu a střelby, na podivnou balistickou křivku, po které lítají jeho plivance, a na to, že občas vám prostě náhoda nebude přát a vygeneruje extrémně zapeklité sklepení. Brzy ale přijdete na to, jakými pravidly se hra řídí: V každém patře je pár pokladů a jeden boss, co chvíli najdete jeden z bizarních artefaktů, který vám může usnadnit život (včetně Svitků od Mrtvého moře a matčiny použité vložky). Hra vás nebude šetřit, ale neúspěšné pokusy vám přestanou tolik vadit a naopak vás nakopnou, abyste to zkoušeli dál. Variabilita sklepení by sice mohla být vyšší a někdy vás hra postaví do skoro neřešitelné situace, ale příslib dalších předmětů, zbraní a zrůd vás bude nutit hrát ještě jednou. A ještě jednou. Smrtí přece Isaac nekončí.

8,0

Anti-alias

Těžký osud novátorů

Kdysi se v recenzích počítačových her objevovala kolonka originalita – čím neokoukanější hra, tím lepší hodnocení dostala. Dnes si inovacemi zaděláváte akorát na průšvih. Rok 2011 je rokem druhých, třetích a pátých dílů. Nové tituly se nemají na trh plný osvědčených sérií jak protlačit. Svěží únorová střílečka Bulletstorm zkrachovala i kvůli svému nezvyklému multiplayeru.

Běda těm, kteří by chtěli zaběhnuté série vzpružit. Březnový Dragon Age 2 se pokusil sepsat videoherní kroniku mapující deset let jednoho fiktivního města. Společníci hlavního hrdiny v ní dostali vlastní život a vlastní agendu. Hráče novinky ale odradily. Finanční neúspěch vedl k tomu, že se třetí díl vrátí ke stylu jedničky.

Studio Naughty Dog pro nový díl Uncharted připravilo realističtější systém zaměřování, ve kterém se zbraně více chvějí. Na nátlak hráčů ale bude měsíc po vydání do hry vracet model střílení z Uncharted 2.

Need for Speed: The Run (podobně jako závodní hra Fuel s obřím otevřeným světem) zkouší něco nového, většina hráčů vám ale řekne, že stejně nejlepší je verze z roku 1998.

Být vývojářem dnes není snadné. Hráči jsou nostalgičtí a v paměti si hýčkají často idealizovanou verzi oblíbeného originálu. S ním pak srovnávají každou novinku. Nové nápady se na trh obsazený zaběhnutými frančízami dostávají těžko. Vývojáři, můžete se snažit sebevíc, Baldur’s Gate už stejně nic nepřekoná.

Připravili: ŠVELCH BROS