ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 7748 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Gameplay 16: Mass Effect 3, Vessel a kampaň za lepší konec

0 Redakce 21.3.2012

…ve kterém velitel Shepherd skončí, tak jak skončí, tekutina poteče z kopce dolů a hráči vezmou příběh do svých rukou.

Update

Britská síť kamenných prodejen s hrami GAME kvůli trvajícím finančním problémům začala propouštět a zavírat některé méně vytížené obchody.

Hráči si stěžují na závěrečnou scénu trilogie Mass Effect. Podle ankety z oficiálního fóra hry si více než 90 % fanoušků přeje jiný konec.

Legendární izometrické RPG Baldur’s Gate se dočká vylepšené reedice. Pracuje na ní studio Beamdog, ve kterém pracuje i několik původních tvůrců hry.

Americký politik Ken Ard z Jižní Karolíny rezignoval na svou funkci viceguvernéra poté, co se ukázalo, že peníze určené na politickou kampaň utratil za konzole PlayStation 3, iPady a telefonní účty své manželky.

MASS EFFECT 3

Boj o přežití

Výrobce: BioWare

Vydavatel: EA

Platforma: PC a PS3 (obě testované), XBOX 360

Jazyk: anglicky

Galaktický cyklus dospěl ke svému konci a všechny živočišné formy života čelí vyhlazení. Jedině velitel Shepard (nebo velitelka Shepardová) může záchranit svět Mass Effectu. Invaze nemilosrdných umělých bytostí začíná na planetě Zemi.

Shepardův příběh začal v roce 2007. Z elitního vojáka se postupem času stal velitel, hrdina, diplomat a představitel ctností lidstva. V prvních dvou dílech Shepard nesl odpovědnost za svou loď a její posádku. Jeho mise byly zásadní pro další existenci civilzace, ale odehrávaly se v malém týmu na pozapomenutých planetách, mimo pozornost galaktické veřejnosti. Svět konce 22. století byl k Shepardovi skeptický a jeho varování nebral vážně. Závěrečný díl trilogie konečně oceňuje jeho zásluhy a dává mu do rukou moc, s kterou přichází zodpovědnost za osud všeho živého. Na záchranu světa je ale už možná pozdě.

Mass Effect 3 se snaží kombinovat to nejlepší z prvních dvou dílů. Příběh má spád a naléhavost jedničky, kvalitní soubojový systém z dvojky se dočkal větší variability. Žánrový mix RPG a střílečky z pohledu třetí osoby je ve své nejlepší formě, kterou kazí jenom ojedinelé akční minihry – místo toho, abyste se kochali napínavou filmovou scénou, budete muset jednu krátkou sekvenci opakovat tolikrát, dokud neodhalíte její prapodivný mechanismus.

Shepard si nevystačí pouze se zbraní, stane se proti své vůli i politikem. Galaxie musí Reaperům čelit sjednocená. Jednotlivé rasy ale mají své historické konflikty a jejich usmíření bude stát mnoho obětí. Rozhodnutí budou těžká a BioWare tentokrát docela logicky zrušil střední (neutrální) volbu. Nejednou proto budete volit mezi menším a větším zlem. Společníci z předchozích dílů vás ve vašem snažení budou podporovat. Pokud ale půjdete proti jejich přesvědčení, riskujete jejich přátelství.

Mass Effect 3 je epickou bitvou proti přesile. Zoufalost vaší situace ale nejlépe ilustrují osobní příběhy obětí války. Při vašich zastávkách v Citadele, administrativním centru galaxie, budete moci naslouchat osudům obyčejných lidí, kteří postupně ztrácejí naději. Tíhu vašeho úkolu umocňuje také skvělý soundtrack, na kterém se podílel i Clint Mansell (např. Rekviem za sen nebo Černá labuť). Ústřední motiv s mollovým klavírem a burácejícími dechy vystihuje nečekaný a hrozivý útok Reaperů na planetu Zemi.

Nový Mass Effect není veselý. Občas nějaká postava zavtipkuje, humor ale jenom maskuje všudypřítomný strach. Při každé návštěvě baru v Citadele se budete cítit provinile, že nebojujete za záchranu civilizace. Samotný závěr hry je velkým zklamáním pro všechny fanoušky série. Působí nelogicky a vnuceně, navíc ho diskredituje i spousta faktických nepřesností. Posledních deset minut kazí všechno, co se stalo v předchozích třech dílech, nehledě na skvělých třicet hodin ME3.

BioWare tentokrát přichystal i kooperativní mód pro čtyři hráče, který se vlastně hodí k duchu celého fiktivního světa Mass Effectu. Malá jednotka v něm stojí proti vlnám nepřátel, kteří mají početní i silovou převahu. Bez spolupráce nepřežijete ani na nejlehčí obtížnost. Povedený koncept ale brzdí náhodný systém nákupu nového vybavení, který sice zvyšuje návykovost multiplayeru, ale nedovoluje vám hrát tak, jak byste si představovali.

Mass Effect 3 naplnil skoro všechna očekávání. Jeho kvality zbytečně snižuje technicky nepovedená verze na PS3 a vynucený konec, který nepřináší důstojné rozloučení s velitelem Shepardem. BioWare během sedmi let vytvořil fiktivní svět, na kterém vám bude opravdu záležet. Pokud jste Mass Effect ještě neobjevili, je na čase se do něj pustit.

9,2/10

VESSEL

Hlavně, že teče

Výrobce: Strange Loop Games

Vydavatel: IndiePub

Platforma: PC (testovaná), Xbox Live Arcade, PlayStation Network

Jazyk: anglicky

V této dvourozměrné logické indie hopsačce si zahrajete za vědce, který svým vynálezem jménem „fluro“ změnil svět. Jedná se o jakéhosi humanoida, složeného z libovolné kapaliny a nevelkého jádra se všemi výhodami i nevýhodami, jaké to může obnášet. Fluro je plně recyklovatelný a používaný v továrnách jako perpetum mobile. Princip puzzlů ve Vessel je založený na neodbytném nutkání Flura skákat na jakékoli nezmáčknuté tlačítko a na poněkud svérázné fyzice tekutin.

Náš vědec si žije poměrně spokojený život do chvíle, než omylem převrácený kbelík vody stiskne čudlík a zablokuje mu vstup do vlastní továrny. Při té přležitosti převládne u Flura instinkt sebezáchovy a začne se množit ve velkém. Nikdy byste nevěřili, jak daleko je třeba jít, abyste se dostali podzemní cestou zpět a mohli dát vše do pořádku.

Vessel poměrně chytře kombinuje prvky klasických „skákaček“ a logických her, obtížnost je dobře vyvážená, občas vám trochu zatopí, ale málokdy tak, abyste se nemohli hnout z místa. V průběhu se vám budou otevírat nové prvky, včetně nádrží na vodu a stříkaček a obtížnost se tím bude stupňovat, přesto nestoupne nad únosnou míru. Jak jsme zmínili výše, fyzika si občas dělá, co chce a stává se, že už jste sice vyřešili hádanku, ale „zaboha se nemůžete trefit na to po… tlačítko“!

Podobné puzzle vás poměrně brzy přesnou bavit, k čemuž v případě Vessel ještě přispívá nepříliš chytlavý příběh. Přesto se k hrátkám s tekutinami vrátíte – natolik jsou mechaniky atraktivní. Nedělejte si však zbytečné iluze, i když to s Vessel nějakým způsobem doklepete do konce, za chvíli nebudete vědět o tom, že jste něco takového hráli. Počin Strange Loop Games elegantně ukrátí čas, ale k srdcovým záležitostem to nedopracuje.

7,2

Anti-alias: Kampaň za lepší konec

Fanoušci se dlouho těšili na finále Mass Effectu. Když přišlo, začali se bouřit. Závěrečné scény vyvolaly smutek v mnoha hráčích, kteří si budovali svého velitele Sheparda (velitelku Shepardovou) od prvního dílu. Nesmyslný konec, který jde proti duchu i pravidlům fiktivního světa, spojil komunitu, která teď usiluje o nové řešení.

Výrobce BioWare si zatím stojí za svým koncem. Zároveň ale podle tiskových prohlášení naslouchá připomínkám hráčů, kteří systematicky a celkem organizovaně žádají nápravu. Fanoušci pro zviditelnění jejich snahy založili i charitativní sbírku pro nadaci Child’s Play, která umožňuje dětem v nemocnicích trávit čas hraním her. Facebooková stránka Retake Mass Effect 3 má právě teď více než 40 tisíc podporovatelů, v anketě na fórech BioWaru 50 tisíc lidí vyjádřilo svou nespokojenost.

Proč mají hráči právo požadovat jiný konec? Hry jsou interaktivní médium a neobejdou se bez hráčů. BioWare dal svým fanouškům do rukou moc rozhodovat se, vytvořit si svého vlastního hrdinu a utvářet svět Mass Effectu podle jejich uvážení. Tuto svobodu jim ale sebral, když je nahnal do šesti prakticky identických konců, které vůbec nereflektují hráčova rozhodnutí z průběhu trilogie.

BioWare teď stojí před důležitým rozhodnutím – mohou si buď stát za svým uměleckým (ale zpackaným) záměrem, nebo mohou vyjít hráčům vstříc a dát jim možnost ukončit Shepardovu misi důstojně. Nebylo by to poprvé, co vývojáři upravili konec hry dodatečně, DLC pro Fallout 3 změnilo závěrečnou scénu tak, aby hlavní hrdina přežil.

Připravili: ŠVELCH BROS a Pavel Charbuský (Vessel)